Blu-ray Review: Prisoners of the Ghostland

Format: Blu-ray Genre: Actie Speelduur: +/- 103 minuten

Regisseur: Sion Sono

Acteurs: Nicolas Cage, Nick Cassavetes, Bill Moseley, Tak Sakaguchi, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: DTS HD 5.1 | Engels Ondertitels: Nederlands

Nicolas Cage is zonder twijfel één van de meest opmerkelijke acteurs van de voorbije decennia. Van hits als Con Air en The Rock naar een cultacteur die héél veel films maakt waarvan de laatste tien jaar heel matige films en soms geniale films, wanneer hij full 'Nicolas Cage' kan gaan. Dat culmineert dit jaar in the unbearable weight of massive talent waarin hij zichzelf speelt, maar ondertussen verschenen er nog enkele films van hem, deze maand. Prisoners of the Ghostland is daar eentje van.

Nicolas Cage speelt een crimineel, maar wel eentje met een ironische naam: Hero. Na een bankoverval wordt hij gesnapt, maar hij kan aan zijn lot ontkomen indien hij een vermist meisje terug brengt. Saillant detail: op zijn pak worden bommen bevestigd die afgaan wanneer niet slaagt in zijn opzet. Dat doet natuurlijk denken aan The Suicide Squad. Criminelen die gedwongen worden goed te doen door middel van een bom in - in het geval van die film - hun hoofd. Het blijft wel een interessante opzet en de setting waarin het zich afspeelt wordt ook knap in beeld gebracht. De wereld is knap, de cinematografie is dat ook, maar de rest van de film laat hier en daar jammer genoeg te wensen over.

Dan hebben we het vooral op de manier waarop het verhaal zich ontwikkeld. Soms te gehaast, vaak rommelig en de cast blijkt over het algemeen niet té veel bedeeld met acteertalent. Nicolas Cage mag gelukkig Nicolas Cage zijn en dat is zoals meestal heel erg leuk. Hij heeft enkele coole oneliners en zijn gezichtsuitdrukkingen maken een scène altijd beter. Jammer dat hij vaak in minder goede of matige films zijn ding mag doen. Prisoners of the Ghostland valt gelukkig nog mee. De actiescènes zijn best entertainend en binnen de setting is het een leuke film. Al is het opnieuw geen topper voor Cage, maar als Cage-fan kijken we deze film gewoon graag en is het verre van slecht.

Prisoners of the Ghostland is dan wel geen topper, het blijft een degelijke film met alweer een geweldige Nicolas Cage. Maar Cage is altijd geweldig. Of toch bijna. Het verhaal is rommelig en de andere acteurs spelen niet zo goed, maar de setting, de actiescènes en Nicolas Cage maken veel goed.

7/10