Blu-ray Review: Pig

Format: Blu-ray Genre: Drama, Thriller Speelduur: +/- 32 minuten

Regisseur: Michael Sarnoski

Acteurs: Nicolas Cage, Cassandra Violet, Adam Arkin, Julia Bray, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: DTS HD 5.1 | Engels Ondertitels: Nederlands

Het was overduidelijk Nicolas Cage-maand bij The Searchers en de wereld in het algemeen. Terwijl The Unbearable Weight of Massive Talent in première ging, verscheen bij The Searchers Prisoners of the Ghostland op Blu-ray, en tegelijk hetzelfde met deze titel: Pig. PotG was geen slechte film, here's hoping for the same met Pig.

In Pig zien we voor een keer een hele andere Nicolas Cage. Vaak is Cage op zijn best als hij full-on Nicolas Cage mag zijn, maar hier is hij helemaal het tegenovergestelde. Hij vertolkt de rol van een voormalige chef kok die volledig teruggetrokken woont in de bossen van Oregon, met zijn truffelvarken. Hij ziet alleen de man die de truffels komt ophalen. Tot zijn varken ontvoerd wordt. Je zou dan denken dat het full-on Cage gaat worden en het een soort John Wick wordt, maar met een varken in plaats van een hond. Niet dus. Het wordt een heel interessante, rustige en soms trage film, maar niet traag op een saaie manier. Het is een heel interessante film die Nicolas Cage als acteur in een ander daglicht zet.

Het ontaard ook niet in een explosieve actiefilm zoals John Wick, wanneer Rob op zoek gaat naar zijn varken. Het blijft serieus, met hier en daar een tikje humor, maar vooral met sterke acteerprestaties met niet in het minst de vertolking van Nicolas Cage, die begeesterd en zelfs enkele mooie lijnen heeft om op te zeggen. Een introspectieve film, kan je het zelfs noemen. Het staat ver af van de films die Cage normaal doet, en dat maakt het nog straffer dat hij dit uit zijn acteursmouwen schud. Zijn karakter wordt ook sterk neergezet door de regisseur en de momentjes met het truffelvarken zijn even vertederend als absurd. Van begin tot einde is Pig gewoonweg een heel interessante en leuk film.

Geen over-the-top Nicolas Cage in Pig, maar het totaal tegenovergestelde. We zien een rustige Cage in een speciale rol en een band met een varken dat schitterend wordt neergezet. Pig is één van de beste Cage-films van de laatste tien jaar. Dit mag hij meer doen.

8,5/10