Blu-ray Review: Paranormal Activity - Next of Kin

Regisseur: William Eubank

Acteurs: Emily Bader, Dan Lippert, Jill Andre, Roland Buck III, ...

Beeld: 2.39:1

Taal: DTS-HD 5.1 | Engels, DD 5.1 | Frans Ondertiteling: Nederlands, Frans, Engels

Extra's: Deleted Scenes

Label: Paramount Pictures

Paranormal Activity is terug. Voor horrorfans die de reeks volgen, is het geen verrassing: het is al de zevende film in de found footage-franchise, dat ontplofte na Blair Witch Project. De achtste, als je de Japanse sidequel meetelt. Na de eerste ontbrak het de sequels aan ideeën en overall kwaliteit. Brengt Next of Kin daar verandering in?

Zes jaar geleden is het al, dat de laatste Paranormal Activity-film verscheen. Die tijd werd schijnbaar gebruikt om de franchise te 'revampen', want deze film is anders. Hij ziet er een pak beter uit, én hij is niet helemaal found footage. Er zitten ook overzichtshots in en gedraagt zich nu en dan als een 'normale' horrorfilm. Dat geeft toch wel een meerwaarde en betrekt ons meer in het verhaal. Een verhaal dat draait rond een documentairemaakster die op zoek gaat naar haar moeder en familie de lang geleden naar de Amish gingen en dan verdwenen. Initieel lijkt alles goed te gaan, maar des te langer ze daar is met haar crew, des te meer vreemde dingen er gebeuren.

Deze zevende film kent een betere opbouw en structuur dan andere Paranormal Activity-films. De vreemde dingen die gebeuren en de horror in gang trekken, zijn heel goed gefilmd en eens anders dan anders. Het bouwt een spanning en vreemd sfeertje op die de sequels lange tijd niet konden brengen. Ook het acteerwerk is van een beter niveau dan de meeste sequels. Emily Bader speelt haar rol goed, maar ook de andere personages, tot de kinderen toe die vreemde dingen zeggen, doen het op een overtuigende manier. Het is ietwat verrassend, maar buiten dat het verhaal niet enorm origineel is, is deze Next of Kin een verrassend goede horror. Een goede herstart voor de franchise.

De vorige - zeer matige - Paranormal Activity-film was alweer zes jaar geleden en gelukkig was er deze pause, want Next of Kin is eigenlijk gewoon een hele goede, spannende horror. Er is zelfs al een volgend deel in ontwikkeling, welke in 2023 verschijnt en we kunnen alleen maar hopen dat hij zo goed is als deze film.

8/10

© Gam4Me