Blu-ray Review: Operation Mincemeat

Genre: Actie, Drama

Speelduur: +/- 141 minuten

Regisseur: John Madden

Acteurs: Kelly MacDonald, Colin Firth, Matthew MacFayden, Ruby Bentall, ...

Beeld: 2.39:1

Taal: DD 5.1 | Engels, Frans Ondertiteling: Nederlands, Frans

De oorlogsverhalen blijven een enorme bron van inspiratie. Operation Mincemeat is zo'n gebeurtenis die filmmakers de inspiratie heeft gegeven een lijvig drama uit te schrijven en te verfilmen. Met topacteur Colin Firth in de hoofdrol, zou dit wel eens een hele boeiende film kunnen zijn.

Operation Mincemeat was destijds een intelligentieoperatie om de Duitsers te voorzien van valse informatie, zodat ze zouden denken dat de invasie ergens anders zou plaatsvinden dan in Sicilië. Een ingenieus plan dat heel uitgebreid wordt verfilmd onder regie van John Madden. Colin Firth en Matthew MacFayden - die we kennen van zijn rol als Tom in Succession - spelen de mannen achter het ingenieus plan. De opbouw is het eerste halfuur vrij traag, maar ondanks dat traag begin weet het de sfeer te zetten waarom dat plan nodig is. Veel actie valt er natuurlijk niet te rapen in deze oorlogsfilm. Het is vooral een drama die het tactische achter de oorlog en die specifieke operatie op een treffende en interessante manier weet te schetsen.

Zelfs in die wetenschap in het bijna twee uur en half durende Operation Mincemeat een boeiend kijkstuk. Des te meer omdat Colin Firth en Matthew MacFayden erg goed staan te spelen. Firth weet statige rollen goed te spelen, dat weten we uit onder meer The King's Speech. Maar ook MacFayden doet dat dus heel goed. Al mag hij soms ook wat humor uitspelen in zijn dialogen. Die humor komt subtiel en op de juiste momenten, zodat het serieuze van de oorlog er niet onder lijdt in deze film. Enkel zijn snor lijkt nogal fake, maar daar kunnen we naast kijken. Het lijk met valse documenten dat gestuurd aanspoelt wordt op een sterke, soms subtiel luchtige manier, en samen met de sterke vertolkingen en een goede verhaalstructuur heel erg goed ontvouwen.

Operation Mincemeat is een waargebeurd verhaal dat mede door sterke acteerprestaties van het duo Firth-MacFayden heel sterk uit de verf komt. Het is een vreemde operatie met vreemde ideeën, maar het maakt dat dit een boeiende film is.

8/10