Blu-ray Review: Operation Fortune

Genre: Actie

Speelduur: +/- 114 Minuten

Regisseur: Guy Ritchie

Acteurs: Jason Statham, Aubrey Plaza, Josh Hartnett, Bugzy Malone...

Beeld: 2.39:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels, Frans Ondertitels: Nederlands, Frans

Operation Fortune van regisseur Guy Ritchie is overal wat onder de radar gebleven. Een echte bioscooprelease heeft de film niet gehad, en de film wordt door Amazon gepromoot als een Amazon Prime Video Exclusive. Toch waren de verwachtingen hoog, met Ritchie in de regiestoel en een interessante cast.

Jason Statham, Aubrey Plaza, Josh Hartnett... Hugh Grant! De cast van de actiefilm mag er best zijn. En voor niet in de bioscoopzalen gereleased te zijn, is dit ook gewoon een hele sterke actiefilm. Zo, dat heet dan met de deur in huis vallen. Operation Fortune heeft heen heel bijzonder plot. Fortune (Statham) wordt door een inlichtingendienst ingehuurd om een wapenverkoop tegen te houden. Standaard actiefilmplot, maar de film maakt het verschil door de kwaliteit waar het is mee uitgevoerd. Grant speelt bijvoorbeeld de villain, maar dat personage is heel fijn uitgewerkt. Ook de chemie tussen bijvoorbeeld Statham en Plaza is geweldig.

Plaza heeft immers die droge humor en in deze actiefilm bieden de dialogen en grapjes tussen haar en Statham een welgekomen afwisseling. De actie zelf is ook best cool. Statham is natuurlijk op zijn best in dit soort films, en je kan het best vergelijken met een mix van James Bond en Mission Impossible. Die twee franchises brengen nog net betere films voort, maar dat we het vergelijken, zegt wel iets voor hoe goed de film meevalt. Operation Fortune is puur entertainment met lekkere actie, en meer moet dat soms niet zijn.

Jason Statham is één van de echte actiehelden van Hollywood en bewijst dat nog eens met een heel entertainende film die onbegrijpelijk onder de radar is gebleven tot deze home entertainment release. Het is gewoon good old fun!

8/10