Blu-ray Review: Old

Format: Blu-ray Genre: Drama, Horror Speelduur: +/- 108 minuten

Regisseur: M. Night Shyamalan

Acteurs: Gael Garcia Bernal, Vicky Krieps, Abbey Lee, Rufus Sewell, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: Dolby Atmos | Engels, DD+ 7.1 | Spaans, Italiaans

Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels, Spaans, Italiaans, Portugees, Noors, Deens, Fins, Zweeds

Extra's: Deleted Scenes, Shyamalan Family Business, All the Beach is a Stage, Nightmares in Paradise, A Family in the Moment

M. Night Shyamalan is niet de regisseur die de grote successen aan mekaar rijgt. Meer zelfs, velen zullen zeggen dat zijn derde film, The Sixth Sense, zijn hoogtepunt was. maar dat is alweer 22 jaar geleden. Unbreakable, een jaar later, was ook nog een topper. Bijna alle films erna kregen dezelfde kritiek: te geforceerd, te wild qua idee. Is het nu anders?

Glass en Split waren nochtans ook leuke films, maar met Old probeert hij terug aan te knopen met het genre van mysterieuze thrillers waarmee hij naam maakte. De film draait rond een koppel met relatieproblemen dat op een herstelvakantie gaat, en daar op een strand belandt waar de tijd een loopje neemt met de fysieke realiteit. Je wordt elk halfuur een jaar ouder. Een schrikwekkende gedachte en eigenlijk een vrij interessante premisse voor een thriller. Het is echter de uitwerking van die premisse waar het aan schort. Shyamalan wil het allemaal wel erg mysterieus maken, en hoewel het toch boeiend is, vergeet hij de personages een beetje uit te bouwen waardoor je jezelf er als kijker wat aan gaat hechten. Dat ontbreekt, waardoor de incentive van het verouderen voor de kijker veel minder is.

Het is wel boeiend hoe de personages omgaan met het snel ouder worden, en welke problemen er zich stellen wanneer een kind na enkele uren plots een puberende tiener is, of een halve dag later een volwassen persoon blijkt. Dat zorgt voor mentale vraagstukken, en de regisseur probeert er ook maatschappelijke dingetjes in te verwerken. Dat pakt niet helemaal uit, maar Shyamalan valt met deze film ook verre van zo diep als met andere films als bijvoorbeeld The Happening. Deels omdat het een veel boeiender onderwerp is, maar ook omdat er toch degelijk geacteerd wordt door de personages die in sneltempo ouder worden. Maar een topfilm? Da's alweer heel lang geleden voor Shyamalan.

Old brengt een interessante premisse over ouder worden en giet het in een thriller waar tijd de dood wel héél snel dichterbij brengt. Ondanks de boeiende premisse levert het geen topfilm op. De film ontbreekt een goede uitwerking, al is het wel allemaal heel degelijk, dankzij een boeiende opzet en meer dan degelijke acteerprestaties. Maar een echte topper is het niet geworden.

7/10