Blu-ray Review: Nope

Regisseur: Jordan Peele

Stemacteurs: Daniel Kaluuya, Michael Wincott, Keke Palmer, Steven Yeun, ...

Beeld: 2.20:1

Taal: Dolby Atmos | Engels, DD 7.1+ | Frans, Italiaans

Ondertiteling: Nederlands, Frans, Engels, Italiaans

Extra's: Making of, Deleted Scenes, Gag Reel, ...

Jordan Peele is een naam die dezer dagen luid klinkt. De man werd vooral bekend als comedy acteur in series als Key & Peele, maar sinds een jaar of vijf wordt hij vereenzelvigd met het horrorgenre. Get Out in 2017 was magistraal, en Us uit 2019 moest niet veel onderdoen voor zijn regiedebuut twee jaar eerder. Nu is er zijn derde film. Nope. Tovert Peele alweer een geweldige horror uit zijn hoge hoed?

In Nope mag Daniel Kaluuya samen met Keke Palmer de nazaten spelen van de eerste zwarte Amerikaan die een galopperend paard besteeg in de 19de eeuw. De opzet daarvan is dat ze nog steeds Paarden en andere dieren opleiden voor Hollywoodfilms en televisieseries. Discriminatie en racisme spelen ook in deze film een rol, vooral omdat ze niet serieus genomen worden als dierentemmers voor film en televisie, maar het zijn minder zware thema's in deze film. Dit heeft immers een serieuze fantasykant, en Peele wil na twee echte horrorthrillers het publiek meer entertainen dan doen schrikken. Het titulaire woordje 'nope' wordt dan ook gebruikt door het hoofdpersonage om te illustreren dat je niet achter alles een verborgen betekenis moet zoeken.

OJ en Emerald ontdekken wel iets mysterieus op de ranch en proberen het op camera vast te leggen, en de spanning wordt goed opgedreven door het allemaal thrillerachtig en mysterieus te houden, maar de thema's worden niet doorgedreven in het verhaal, of opgedrongen aan de kijker. Peele probeert dus eens iets anders, zonder de horrorleest te verlaten. Ook Nope weet daarin een boeiend verhaal te brengen, met prima vertolkingen en echt wel sterke cinematografie. Het verhaal heeft dus wel een luchtigere kant, en ook die synergie van het luchtigere en mysterieuze, overgoten met een horrorsaus, weet Peele op een overtuigende manier te schrijven en te verfilmen.

Nope is een film die misschien niet de absolute hoogte haalt van Us of Get Out, maar opnieuw een onmiskenbare kwaliteit bevat die alle handelskenmerken van Peele zijn regiestijl op je afvuurt. Als Peele elke twee / drie jaar een film als deze of zijn twee voorgangers blijft uitbrengen, kan Peele wel eens één van de beste filmmakers van de eeuw worden.

8,5/10