Blu-ray Review: Mortal Kombat

Regisseur: Simon Mcquoid

Acteurs: Lewis Tan, Jessica McNamee, Josh Lawson, Mehcad Brooks, ....

Beeld: 2.40:1 Taal: Dolby Atmos True HD | Engels DD 5.1 | Duits, Frans, Italiaans

Ondertiteling: Nederlands, Frans, Engels, Duits, italiaans

Extra's: Deleted Scenes, Making of, 11 Featurettes, Into the krypt: Easter Eggs, Anatomy of a Scene: 7 Featurettes

Label; Warner Home Video

Mortal Kombat is iets wat veel gamers bekend in de oren klinkt. Voor mij is het de oer-fighting game, want als klein kindje was dat mijn eerste vechtspel, voor de toenmalige Game Boy. Wat een cool spel was dat. Ik was er veel te jong voor, maar wat genoot ik er van, en daarna ook van de film. Als je die nu kijkt was die niet echt goed, maar als kind was die retecool. Hebben we dat gevoel ook bij de nieuwe film?

Eén ding is zeker: we zijn vijfentwintig jaar verder en dus kan de film er alleen maar beter uitzien. En dat is ook zo. Alleen ontbreekt het verhaal het aan trouwheid aan het bronmateriaal: namelijk het tornooi Mortal Kombat. Je weet wel, waar de naam van de film om draait. Geen tornooi in deze film. Negenvoudig winnaar Outerworld besluit gewoon de rest de oorlog te verklaren en daarom worden er dus wel heel wat klappen uitgedeeld. We zijn dus geen fan van het verhaal. Verre van. Je kan wel zeggen dat ze eens iets 'origineel' proberen met het verhaal van Mortal Kombat en de 'lore' rond het tornooi, maar wij zien liever een film die trouw blijft aan het origineel.

Nu, het is voor de rest wel een coole vechtfilm. Niet zo cool als we Mortal Kombat uit 1995 vonden. Daarom was die film té indrukwekkend voor een zevenjarige. Maar de fans gaan het wel allemaal graag zien gebeuren. De gevechten zijn heerlijk bloederig en brutaal en de finishers worden op coole wijze in beeld gebracht. Het geweld en veelvuldig rond spetterend bloed leidt je ook wel wat af van de mindere acteerprestaties. Op enkele uitzonderingen na wordt er - om met een modewoord te spreken - 'cringy' geacteerd. Een heel goede film is het dus niet. Matig zelfs. Maar voor Mortal Kombat- en actiefans valt er genoeg geweld te rapen tussen de bekende personages en ziet het er wel heel cool uit.

De film uit 1995 is naderhand ook geen goede film gebleken, wanneer je wat ouder bent en opnieuw kijkt. Daar was wél een Mortal Kombat-tornooi in te zien. Qua verhaal heeft dat onze voorkeur. Maar als het om actie, beeldvorming, bloederig geweld en CGI gaat, is deze Mortal Kombat beter. Een actiefilm om met de hersens in rustmodus te bekijken.

6/10