Blu-ray Review: Mare of Easttown

Format: Blu-ray Genre: Drama Speelduur: +/- 7 X 60 minuten

Regisseur: Craig Zobel

Acteurs: Kate Winslet, Izzy King, Guy Pearce, Evan Peters, Julianne Nicholson, ...

Beeld: 2.40:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels, DD 5.1 | Frans Ondertitels: Nederlands, Frans, Deens, Noors, Zweeds, Fins Extra's: Invitation to the Set, Welcome to Easttown, Mare of Easttown: A Closer Look, Making of

Label; Warner home Video

Veel filmsterren zijn met regelmaat van de klok te zien in televisiesterren, maar Kate Winslet kiest maar heel zeldzaam haar momenten uit. Tien jaar geleden speelde ze in de serie Mildred Pierce en sleepte ze zowel een Screen Actors Guild, Golden Globe en Primetime Emmy Award in de wacht. Mare of Easttown is haar tweede televisieproject en... afgelopen nacht won ze alvast opnieuw een Primetime Emmy Award...

Wanneer je Kate Winslet in je seriecast hebt, kan je dus rekenen op kwaliteit. Toch? Mare of Easttown is alleszins een verhaal dat eigenlijk niet geheel origineel is. Als hoofdrechercheur in het stadje Easttown wordt ze scheef bekeken sinds ze een verdwijning van een meisje niet kon oplossen en nu is er een moord die het kleine stadje in zijn greep houdt. Het verhaal is niet origineel omdat het hard lijkt op premisses als vele Noorse detectiveshows en zelfs het Britse Broadchurch. Net als die series wordt er ook gefocust op bijzondere personages in het kleine stadje en kent iedereen mekaar. Toch is Mare of Easttown een ander beestje. De invulling en kwaliteit is van een ander niveau. En dan vooral de vertolking van Winslet.

Haar acteerprestatie als 'Mare' is interessant. Dat personage krijgt veel op haar bord en het wantrouwen, de liefde en de emoties tijdens het oplossen van de moord geven haar een palet om mee aan de slag te gaan en dat doet ze sterk. Tegelijk krijgt ze met Even Peters (bekend van WandaVision) een jonge tegenspeler die van hen een onconventioneel duo maakt. Wat ook sterk is, is de opbouw. Veel personages krijgen meer tijd dan doorsnee in zo'n serie om uitgebouwd te worden. Dat resulteert in een hoop verdachten, wat je vaak op het verkeerde been zet. In zulke serie heb je als kijker snel een idee, maar hier worden vermoedens vaak onderuit gehaald, wat van Mare of Easttown een verrassende serie maakt en de niet-zo originele dingen toch naar een hoger niveau tilt.

Dat Kate Winslet een Primetime Emmy Award heeft gewonnen voor haar role als Mare in Mare of Easttown mag geen verrassing heten. Ze speelt haar gelaagde rol met verve en het is gewoon een hele goede miniserie geworden. Het zou ons niet verbazen als Winslet ook opnieuw de SAG Award en Golden Globe Award meeneemt. We kunnen de reeks alleen maar aanraden.

8,5 / 10