Blu-ray Review: Lovecraft Country - Seizoen 1

Format: Blu-ray Genre: Drama, Fantasy, Horror Speelduur: +/- 10 X 60 minuten

Regisseur: Misha Green

Acteurs: Jurnee Smollett, Jonathan Majors, Aunjanue Ellis, Wunmi Mosaku, ...

Beeld 2.39:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels DD 5.1 | Frans, Duits Ondertiteling: Nederlands, Frans, Duits, Zweeds, Noors, Fins

Extra's: Orithyia Blue and the Imagination of Diana Freeman, Lovecraft Country: Compendium of the Horrors, Crafting Lovecrat Country, 8 Featurettes, 4 The Craft Featurettes

H.P. Lovecraft is een naam die je misschien wel al eens gehoord hebt. Het was een schrijver van enge verhalen, occulte zaken en monsters die het daglicht beter niet zien. The Chuthulhu, bijvoorbeeld, is één van zijn bekendste dingen. Nu is er een heuse reeks over zijn nalatenschap: Lovecraft Country, een naam voor een bepaald deel van de Verenigde Staten.

En in dat deel van de Verenigde Staten gaat een jonge soldaat die net terug is van Korea op zoek naar zijn vermiste vader, samen met zijn vriendin en zijn nonkel George. Dat lijkt niet echt het begin van iets 'horror-achtig', maar het duurt niet lang vooraleer Atticus samen met zijn zoekgezelschap vreemde dingen tegenkomt. Nu, horror is maar één element van deze reeks. Ook sociaal drama is er een thema. Het speelt zich immers af in de jaren '50 en racisme tierde er welig. Dat wordt in bepaalde mate uitgespeeld, maar er wordt zeker niet in overdreven. Het occulte en de monsters blijven de hoofdzaak in deze reeks.

De soort van horror draagt natuurlijk bij aan de occulte sfeer. Waar Lovecraft een thema is, is het niet gediend met grote jumpscares als in een gemiddelde horrorfilm. Dat krijgen we hier dan ook niet en dat is een goeie keuze gebleken. We zien vreemde zaken, spannende zaken en vooral heel wat verschillende dingen. Binnen die enge elementen is er ook ruimte voor persoonlijke ontwikkeling van bepaalde personages, ook al wordt daar zeker niet in overdreven. De zoektocht en de vreemde dingen die ze tijdens de zoektocht tegenkomen, blijven centraal staan. De serie is dus zeer gefocust en weet zo tien afleveringen lang probleemloos boeiend te zijn.

H.P. Lovecraft is een boeiend schrijver om uit te kiezen en zijn universum in een televisiereeks te integreren. Dat dit gepaard gaat met goede personages en een interessant te volgen verhaal is een dikke plus voor de makers van de reeks. Then again, is het van HBO-makelijk, dus zo verrassend is dat ook weer niet. Wij zijn alvast benieuwd naar een tweede seizoen.

8,5/10