Blu-ray Review: Little Women

Format: Blu-ray Genre: Drama, Romantiek Speelduur: +/- 135 Minuten

Regisseur: Greta Gerwig

Acteurs: Emma Watson, Saoirse Ronan, Florence Pugh, Laura Dern, Timothée Chalamet, ....

Beeld : 1.85:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels, Frans, Duits Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels

Extra's: Een nieuwe generatie Little Women, Een Moderne Klassieker Maken, Greta Gerwig: Vrouwen die kunst creëren, Testsequentie Haar en make-up, Achter de schermen, Orchard House: het thuis van Louisa May Alcott

Label: Sony Pictures Home Entertainment

De Amerikaanse Burgeroorlog is een gebeurtenis die iedereen wel min of meer kent, maar vooral ook iets wat heel erg veel verfilmd is. Toch zijn dat niet de enige wapenfeiten van de negentiende eeuw in Amerika. Louisa May Alcott schreef bijvoorbeeld een voor zijn tijd enorm vooruitstrevend boek: Little Women. Over de klassieke rolverdeling van vrouwen en het uitbreken uit die rollen.

Eén blik op de cast en je weet al dat regiseusse Greta Gerwig een enorm cadeau in de schoot geworpen krijgt: met kleppers als Saoirse Ronan, Florence Pugh, Emma Watson en Meryl Streep krijgt ze een heerlijke cast voorgeschoteld. De vier zussen March zijn het onderwerp en alle vier hebben ze andere dromen. Dromen en toekomstplannen die al dan niet passen in de maatschappij die hen voorgespiegeld wordt. Sommigen willen alles opzij schuiven om goed te trouwen maar vooral Jo March wil haar eigen 'vrouwtje' staan. Ze wil niet trouwen zonder enige zeggenschap te hebben in haar leven en boeken schrijven.

Een vooruitstrevend denken in de negentiende eeuw, en tegelijk iets wat Louisa May Alcott kort na de burgeroorlog deed: een roman schrijven. Een beetje haar eigen verhaal? Misschien. En we weten het: het klinkt érg feministisch, misschien over-the-top, maar de toon van de film lijdt er gelukkig niet onder. De film heeft een aardige sfeer mee en de regie zorgt ervoor dat er een vrolijke chaos in beeld is wanneer de zussen samen het scherm delen. Ook Meryl Streep is heerlijk, als de tante die Jo haar 'nieuwe ideeën' niet deelt en zorgt voor een vleugje komedie. Een erg goede film dus, al zijn er kanttekeningen. Enig mannelijk tegengewicht is vollédig afwezig. Dat past misschien niet in het verhaal, maar met iemand als Timothée Chalamet in de cast, moet je meer kunnen. De mannen zijn dus overbodig, maar het blijft een steengoede film.

Veel mannen gaan Little Women misschien zien als een té feministische film, een pure vrouwenfilm, maar dat is het niet. De sfeer van de film is heerlijk, de humor is goed en de zussen met hun tegenstellinge zijn erg interessant. Een film die je moet gezien hebben.

8,5/10