Blu-ray Review: Licorice Pizza

Format: Blu-ray Genre: Drama Speelduur: +/- 133 minuten

Regisseur: Paul Thomas Anderson

Acteurs: Alana Haim, Cooper Hoffman, Sean Penn, Tom Waits, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels, DD 5.1 | Duits, Frans

Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels, Spaans, Duits

Extra's: Camera Tests, Behind the Scenes, The Handman Scene, Fat Bernie's Commercial

Paul Thomas Anderson is zonder twijfel één van de beste regisseurs van de laatste twintig jaar. En als je het daar niet mee eens bent, is hij op zijn minst een van de regisseurs die het meest doet praten over zijn nieuwste films. There Will Be Blood, Magnolia, A Phantom Thread... Er is altijd wat te doen om zijn films. En dat blijkt nu niet anders.

In het hart is Licorice Pizza nochtans geen opmerkelijke film als je jezelf baseert op de synopsis. Een tienerjongen wordt verliefd op een vrouw die al een twee als voordeur heeft. Maar het is de manier waarop de film verteld wordt, en de setting - Californië in de jaren '70 - die het zo goed en wispelturig maken. Gary is een 15-jarige tienerjongen die kindster is/was, en groter wordt. Hij wordt verliefd op de 25-jarige Alana. Kan niet, zou je denken. En in eerste instantie wijst ze hem ook volledig af. Maar ze trekt op met hem en zijn vrienden en ze beleven allerlei situaties en avonturen die een feel-good gevoel geven. Niet alleen omdat ze een bepaalde chemie op het scherm hebben, maar ook omdat Paul Thomas Anderson met de juiste combinaties van beeld en muziek een film weet te maken die bulkt van de sfeer. De muziekkeuzes, de beeldvorming... Het klopt allemaal.

De film neemt de kijker dus mee in een romantisch, doch komisch maar vooral sfeervol verhaal met een cast die wel heel erg sterk staat te acteren. Cooper Hoffman, zoon van de overleden Seymour Hoffman, en Alana Haim spelen voor de eerste keer in een langspeelfilm en beiden komen ze heel geloofwaardig over. Ze zijn beiden sterk aan het spelen en brengen alle emoties op de juiste manier en juiste moment over. Er zijn natuurlijk ook grote namen als Sean Penn en Bradley Cooper die in de film spelen, en ook zij acteren hun rol sterk, maar de debutanten stelen de show. Ondanks het leeftijdsverschil van de personages wordt het trouwens nooit echt controversieel. Het verhaal wordt daarvoor té goed verteld en op de juiste momenten zit er humor in. De film is een balansoefening die Thomas Anderson perfect beheerst.

Licorice Pizza heeft heel wat lof gekregen, en we kunnen niet anders dan concluderen dat die lof terecht is. Paul Thomas Anderson weet altijd een enorm sterke film te maken die de mensen doet praten en een verhaal vertelt dat sterk is, en baadt in sfeer .Ook nu weer.

9/10