Blu-ray Review: Last Night in Soho

Format: Blu-ray Genre: Drama Speelduur: +/- 116 minuten

Regisseur: Edgar Wright

Acteurs: Thomasin McKenzie, Anya Taylor-Joy, Matt Smith, Diana Rigg, Michael Ajao, ...a

Beeld: 2.39:1 Taal: Dolby Atmos | Engels, DD+ 7.1 | Frans, Spaans, Italiaans

Ondertitels: Nederlands, Frans, Spaans, Italiaans, Portugees

Extra's: Deleted Scenes, Behind The Scenes,

Heel veel mensen, jij misschien ook, hebben wel eens het gevoel dat je in het verkeerde decennium geboren zijn. Je vinden bepaalde dingen cool aan de fifties, sixties, seventies, eighties... noem maar op en denkt misschien wel dat het toen beter leven was. in Last Night in Soho maken we ook kennis met iemand die in een ander decennium geboren wou zijn, maar...

Een grote maar, want als de moraal van het verhaal in deze film ons één ding wil vertellen, is dat we bepaalde decennia en tijden romantiseren in ons hoofd, terwijl ook daar gruwelijke dingen gebeuren. Dat leert ook Eloise in dit verhaal. Ze is een jonge beginnende mode-ontwerpster en verhuist naar Londen. Ze is gék van de sixties, en begint in haar dromen te verdwalen in dat decennium. Ze amuseert haar als zanger, leert een knappe vent kennen en het is op dat moment dat de regisseur met de kijker begint te spelen. Is het wel een droom? Of komt ze op één of andere magische wijze écht terecht in de sixties? Met die gedachte wordt cinematografisch op een goeie manier gespeeld: Anya Taylor-Joy speelt het tweede personage dat rond Jack draait en Eloise begint meer en meer te geloven dat het géén droom is, maar dat ze effectief in de sixties belandt.

Vanaf het moment dat Taylor-Joy haar personage ten tonele verschijnt en het duale van de realiteit/droom zich afspeelt. De sfeer waarin de film dan baadt, en het neerzetten van de sixties is heel erg sterk gedaan. De sfeer druipt er van af en het Twilight-gevoel is sterk aanwezig. Als kijker ben je mee aan het raden of het al dan niet echt is, en de film weet de kijker heel goed te betrekken in het verhaal en giswerk. De film is sterk en de acteerprestaties volgen dat niveau. Thomasin McKenzie en Anya Taylor-Smith spelen beide erg goed, en Matt Smith nog eens in zulke interessante film bezig zien, is een genot .We zijn altijd fan geweest van Smith en hier bewijst hij nog eens wat voor goeie acteur hij is

Last Night in Soho is geen doorsneefilm. Het verhaal, de sfeer en de setting zijn erg sterk en doen de bijna twee uur durende speelduur voorbij vliegen. Dat en de sterke acteerprestaties maken van Last Night in Soho een must-see voor wie houdt van iets specialere, mysterieuze films

8,5/10