Blu-ray Review: Knock at the Cabin

Speelduur: +/- 99 Minuten

Regisseur: M. Night Shyamalan

Acteurs: Dave Bautista, Jonathan Groff, Ben Aldridge, Niki Amuka-Bird, Rupert Grint, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: Dolby Atmos | Engels, DD+ 7.1 | Frans, Italiaans

Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels, Italiaans, Duits

Extra's: Deleted Scenes, Chowblaster Infomercial Extended, Behind the Scenes, Tools of the Apocalypse, Drawing a Picture, Kristen Cui Shines a Light

M. Night Shyamalan heeft er wel een carrière opzitten. Met The Sixth Sense in 1999 vertrok zijn carrière als een raket, en werd hij de regisseurs van dé plottwist en psychologische horrorfilms. Toch waren niet al zijn prenten even succesvol. De laatste jaren heeft de regisseur zich wel herpakt, met Old, en nu met Knock at the Cabin.

Noemen we Knock at the Cabin al voor er een woord geschreven een goeie film? Toch wel. Omdat Shyamalan als regisseur der plottwists al van één ding afstapt: van de plottwist. De film baadt ook nu wel in het mysterieuze en hij probeert er een psychologische thriller van te maken door het gezin voor een moreel dilemma, een hartverscheurende keuze te stellen die het label psychologische thriller wel verdient. Het koppel, twee papa's en hun dochter, zijn op vakantie in een hutje in het bos en één voor één komen vier mensen aan, die binnendringen, ze gijzelen en zeggen dat ze de apocalyps willen voorkomen. Ze zijn met vier, dus de link met de 'four horsemen of the apocalyps' is snel gemaakt.

Eén van hen moet zich laten doden door de andere twee gezinsleden, of de apocalyps gaat door. Een mindfuck van jewelste, zeker omdat er niets bovennatuurlijk gebeurd en je als kijker net als de personages tot het einde afvraagt of dit wel echt is, en het niet gewoon vier gekken zijn die het bos doorgewandeld komen. Maar de film wordt sterk gebracht met een goede regie en spanningsopbouw en vooral een geloofwaardige, sterke vertolking van Dave Bautista als intimiderende, maar tegelijk nerveuze leerkracht, die het voortouw neemt in de groep van vier randoms die elkaar niet schijnen te kennen. Dat levert dus een sterke, spannende film op en eentje zonder bijzondere plottwist. HEt heeft een echt einde, dat best bevredigend is, maar ook niet helemaal. Een duaal einde, zoals we Shyamalan kennen.

M. Night Shyamalan was een tijdje zijn 'touch' kwijt, maar met Old en Knock at the Cabin lijkt hij die touch wat hervonden te hebben. Vlekkeloos is het allemaal niet, maar deze film is spannend, kinetisch en wordt erg goed geacteerd. De running gag die zijn plottwists zijn, is ook afwezig.

8/10