Blu-ray Review | Jurassic World: Dominion

Speelduur: +/- 146 minuten / Extended: +/- 160 minuten

Regisseur: Colin Trevorrow

Acteurs: Sam Neill, Jeff Goldblum, Laura Dern, Chris Pratt, ...

Beeld: 2.00:1

Taal: DTS X | Engels, DTS-HD 7.1 | Frans Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans

Extra's: Battle at Big Rock, A New Breed of VFX, Inside Jurassic World Dominion

De originele Jurassic Park was een mijlpaal in cinema. De trilogie was heerlijk. Enkele jaren geleden begon met Jurassic World een nagelnieuwe trilogie die voortbouwde op de legende van Jurassic Park, en ook die trilogie komt ten einde met Dominion. Eentje waar naar uitgekeken werd, want het originele trio keerde terug...

Dat nostalgie niet altijd een goede fundering is voor een goede film, is iets wat ervaring ons leert. Het was dus afwachten of Dominion fan service en een goede film kon combineren. En... dat is gelukt! Jurassic World Dominion is een entertainende popcornfilm geworden die de hedendaagse personages als Owen en klassieke personages zoals Ian, Ellie en Allan samenbrengt. Het verhaal van Biosyn die Maisie lockwood wil opsporen omdat het een kloon is van haar eigen moeder start een verhaal dat eigenlijk echt zijn best doet om het samenbrengen van Jurassic Park en World-personages niet geforceerd te laten aanvoelen. En dat lukt. Biosyn ontvoerd Maisie, maar tegelijk nodigt Hodgson van Biosyn Allan en Ellie uit na een uitbraak van gigantische sprinkhanen, maar ook Dr. Ian Malcolm is op de site aanwezig.

Vanaf het moment dat ze alle drie in beeld komen, ben je een gelukkig Jurassic Park-fan. De chemie tussen de drie zit meteen goed. Malcolm die Ellie weer wat apart houdt, Allan die zich stoort aan het excentrieke van Malcolm... Het is allemaal meteen terug. Nu, ze spelen hun rollen alledrie goed, maar Jeff Goldblum speelt zijn rollen de dag van vandaag allemaal als.. Jeff Goldblum. Zijn cue is: doe dat pak aan en wees Jeff Goldblum. En dat werkt. Nooit voelt de nostalgische kant geforceerd aan en ook de dino-actie - die niet overvloédig aanwezig is, is weer top. De dino's worden op de juiste momenten ingezet en je hebt daardoor een spannende avonturenfilm die door het opduiken van het trio en nog wat verwijzingen naar de nineties-film het meest van alle Jurassic World-films aan als Jurassic 'Park'.

Het was bang afwachten of Jeff Goldblum, Sam Neill en Laura Dern als volwaardige rollen en niet als cameo's niet geforceerd zouden worden in het verhaal, maar dat is niet het geval. Jurassic World Dominion geef Jurassic Park-vibes en is een geslaagde afsluiter van de World-trilogie.

8,5/10