Blu-ray Review: Judas and the Black Messiah

Format: Blu-ray Genre: Drama Speelduur: +/- 125 minuten

Regisseur: Shaka King

Acteurs: LaKeith Stanfield, Daniel Kaluuya, Jesse Plemons, Ashton Sanders, Dominique Fishback, ...

Beeld: 2.40:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels DD 5.1 | Frans, Spaans Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels

Extra's: Fred Hampton for the People, Unexpected Betrayal

Label; Warner Home Video

De jaren '50 en '60 zijn twee van de belangrijkste decennia voor de gekleurde mensen in Amerika. Rosa Parks deed haar heldhaftige daad op de bus in de jaren '50 en in de jaren '60 was er Martin Luther King zijn 'I Have a Dream' speach, de betogingen in het stadje Selma, maar was er ook de 'Black Panther Party'. Een organisatie voor de rechten van gekleurde mensen en tegen politiegeweld.

Judas and the Black Messiah vertelt vooral het verhaal van de Black Panther-afdeling in Illinois en zijn leider Fred Hampton, die ook vice-voorzitter was van de nationale Black Panther Party. Daniel Kaluuya kruipt in de huid van Fred Hampton in een film die draait om broederschap, verraad en infiltratie. De FBI jaagt op kopstukken van de BBP en maakt een deal met small time crook William O'Neal om als informant te infiltreren in de BBP-afdeling in illinois. Het is vooral Kaluuya die indruk maakt met zijn vertolking als Fred Hampton. Hampton werd gezien als een charismatisch leider, en werd destijds door Hoover bestempeld als 'de Zwarte Messias'. Kaluuya geeft dat personage perfect gestalte op het scherm. Hij brengt diens beroemde quotes met dezelfde bevlogenheid als Hampton ze zou gebracht hebben.

Kaluuya tilt de film naar een hoger niveau, en de film is al boeiend. Het verhaal is razend interessant en ook het personage van LaKeith Stanfield, die William O'Neal vertolkt, wordt sterk gebracht. De man moet als infiltrant dingen aan het daglicht brengen, maar hij groeit dichter bij de idealen van de BBP en uiteindelijk wordt het voor de acteur de kunst om de mentale split tussen Hampton verraden en loyaal zijn overtuigend te brengen. En dat doet hij. Zowel Kaluuya als Stanfield spelen hun rol fenomenaal in een film die weliswaar meer dan twee uur duurt, maar op geen enkel moment verveeld. Omdat de personages charismatisch zijn, omdat de thematiek ondanks dat we decennia later zijn nog steeds relevant is en omdat het gewoon héél sterk gefilmd en opgebouwd wordt.

Judas and the Black Messiah is als titel een aardige analogie naar Jezus die zijn volk leidde en judas die hem verraadde, maar de film is meer dan dat. Het is een zeer sterke blik op wat de BBP was, wat ze betekent heeft en hoe Hampton een deel van de bevolking bij elkaar kreeg. Kaluuya en Stanfield verdienen alle lof voor hun acteerwerk, en regisseur Shaka King alle lof voor de manier waarop de film blijft boeien van begin tot eind.

9 / 10