Blu-ray Review: I Care a Lot

Format: Blu-ray Genre: Drama Speelduur: +/- 118 minuten

Regisseur: J Blakeson

Acteurs: Peter Dinklage, Rosamund Pike, Dianne Wiest, Chris Messina, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels Ondertitels: Nederlands

Dat er mensen zijn die profiteren van oudere mensen is een welbekend fenomeen. Ze gaan ervoor zorgen, komen in hun testament terecht en laten erfgenamen woedend achter. In de film I Care a Lot maken we kennis met een soortgelijke praktijk, alleen is die helemaal legaal.

Marla, gespeeld door Rosamund Pike, is een curator die oudere mensen wilsonbekwaam laat verklaren en het voogdijschap op zich neemt om al hun bezittingen en onroerende goederen zo snel mogelijk te verkopen, om zichzelf uiteindelijk te verrijken. Een legale, maar perverse praktijk en de sterkte van de film is ook dat Pike haar personage enorm onsympathiek weet over te brengen, waardoor er later in de film een ambigue rivaliteit ontstaat met haar nieuwste slachtoffer. Een uitstekend acterende Rosamund Pike dus, maar ook al de rest aan de film is erg entertainend en goed. Het verhaal wordt goed gebracht en de acteurs rond Pike spelen hun rollen ook met verve.

Er zit een soort perverse humor in de film, wat dit min of meer een drama/zwarte komedie maakt, en zelfs de onsympathieke Marla heeft haar grappige momentjes en interacties. Het is pas als haar nieuwste slachtoffer gekozen is, dat het verandert. Die vrouw heeft ongure types als vrienden en een geweldige Peter Dinklage zet een cool personage neer die Marla op haar nummer zet. Vanaf dan wordt het iets serieuzer, al probeert regisseur J Blakeson er een bepaalde vorm van humor in te houden. Die balans weet hij als regisseur goed te houden, waardoor de haast twee uur durende film heel erg genietbaar en fun is, mét tussendoor heel serieuze stukjes.

Rosamund Pike zet in deze film een heerlijk onsympathiek personage neer dat desondanks nog humoristische momentjes heeft terwijl ze ouderen in het zak zet. Dinklage biedt heerlijk tegengewicht en alles bij mekaar zorgt dat voor een heel genietbare film die gedurende twee uur geen moment verveelt.

8/10