Blu-Ray Review: Hatching

Format: Blu-ray Genre: Horror Speelduur: +/- 86 minuten

Regisseur: Hanna Bergholm

Stemacteurs: Siiri Sollalina, Jani Volanen, Sophia Heikkila, Reino Nordin, ...

Beeld: 1.85:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Fins Ondertitels: Nederlands

We kennen allemaal het fenomeen dat mensen het perfecte leventje voorstellen op sociale media. Moesten dat écht zijn, dan baadde de overgrote meerderheid van de mensen in het geluk en was er amper sprake van depressies en problemen. We weten gelukkig dat het allemaal niet waar is, en dat is niet anders in de film Hatching.

In Hatching doet het verhaal initieel zijn best om ons te laten geloven dat het leventje van Tinja en haar moeder perfect is. De mama vlogt immers haar leven, en Tinja moet de finale van het turnen halen zodat mama dat kan vloggen. De muren van perfectie kruimelen snel af, maar de film heeft een probleem om alles geloofwaardig te laten overkomen. Dat ligt enerzijds aan een niet zo sterk of origineel verhaal, maar ook aan de gebrekkige vertolkingen van onder andere de jonge Siiri Sollalina. Het is pas wanneer de horrorelementen naar boven komen, dat de film wat beter wordt.

Tinja vindt een ei, en zij gaat er voor zorgen dat het uitkomt. Maar dat ei herbergt een verschrikking dat de film overhoop gooit. Ondanks dat de horrorelementen de film wat beter maken, is de horror ook niet bijster origineel. Goedkope schrikmomenten en cliché dingetjes maken het grootste deel van de film uit, maar het is de combinatie van sociale media-leugens en deze horror die de aandacht doet vasthouden tot het eind. De film blinkt nérgens in uit, maar neemt je toch mee van begin tot eind.

Altijd vreemd, zo'n film die nergens echt goed in is, maar je toch doet verder kijken. Er zijn zeker betere films in het genre, maar het is het bij mekaar brengen van twee compleet verschillende dingen dat het toch ietwat boeiend maakt. Geen film om sowieso in huis te halen, maar als hij passeert op televisie... waarom ook niet?

6/10