Blu-ray Review: Halloween Ends

Speelduur: +/- 110 minuten

Regisseur: David Gordon

Acteurs: Jamie Lee Curtis, James Jude Courtney, Rohan Campbell, Will Patton, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: Dolby Atmos | Engels, Duits DD+ 7.1 | Frans, Italiaans

Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels, Duits, Italiaans

Extra's: Deleted and Extended Scenes, Behind the Scenes, No Place Like Haddonfield, Final Girl, Ending Halloween

42 jaar. Zolang is het geleden dat de allereerste Halloween-film verscheen, die de iconische schurk Michael Myers introduceerde. Dat kwam gepaard met heel veel vervolgen en reboots, waarvan de meest nutteloze films misschien wel in 2007 en 2009. Halloween zonder Jamie Lee Curtis? Onzin. Daarom was de trilogie die in 2018 begon wél welgekomen. Mét Curtis. Die trilogie eindigt nu.

Doorheen de - goede - Halloween-films had je altijd het gevoel dat Curtis' personage Laurie Strode en Michael Myers onlosmakelijk met mekaar verbonden zijn. Dat blijkt weer uit deze film. Laurie verhuist met haar kleindochter, doet rustigere dingen, maar het duurt niet lang vooraleer dingen weer uit de hand lopen en Myers weer opduikt. Het verhaal neemt initieel wel een zijsprong met nieuw personage Corey die beschuldigd wordt van het overlijden van zijn oppaskind, en jaren later Laurie ontmoet, en zij hem aan haar kleindochter voorstelt. Corey maakt een groot deel van het verhaal uit, met een duistere kant die alsmaar meer tot uiting komt.

Dat betekent vooral dat de verschijning van Myers zelf op zich laat wachten en dat is toch een nadeeltje. Het verhaal gaat in eerste instantie vooral over de band tussen Corey en de kleindochter. De film vindt daarom niet altijd de juiste toon en tempo, maar dat wordt goed gemaakt wanneer Myers echt komt en Jamie Lee Curtis haar ding mag doen. Zij is ouder, haar personage is ouder, maar ze is er niet minder cool op geworden, net zoals Myers niet minder angstaanjagend is geworden. De film vindt zijn beste momenten wanneer de confrontaties van verschillende personages met Myers in beeld komen en regisseur David Gordon weet de sterktes en de horror van Myers perfect te gebruiken door een sterk gebruik van beeld en paranoia bij Laurie. Dat resulteert vooral in een film die de trilogie uitstekend afsluit en Curtis' personage én Myers misschien voorgoed ten ruste legt.

De Halloween-films zijn iconisch, en deze moderne trilogie doet de compleet overbodige films van 12-15 jaar geleden gelukkig vergeten. De focus ligt nu iets teveel op Corey, maar de film vindt zichzelf terug wanneer Laurie de confrontatie aangaat en de film de sterktes van het Myers-personage weet uit te spelen. Een geslaagd einde.

8,5/10