Blu-ray Review: Godzilla vs. Kong

Regisseur: Adam Wingard

Acteurs: Millie Bobby Brown, Alexander Skarsgard, Rebecca Hall, Lance Reddick, ...

Beeld: 2.40:1 Taal: Dolby Atmos + | Frans, Dolby Atmos TrueH, DD 5.1 | Portugees, Duits

Ondertitels: Engels, Frans, Duits, Italiaans

Extra's: Commentaar van de regisseur, 10 Featurettes

Label; Warner Home Video

Universums is iets dat erg populair is bij filmmakers, het afgelopen decennium. Het populairste en meest geslaagde is uiteraard het MCU van Marvel. DC probeert het ook met het DCEU, en het Dark Universe van Universal is zowat geflopt. Maar ook Warner heeft er eentje: het Monsterverse. Drie films dik al. Twee over Godzilla en eentje van Kong. Het stond dus in de sterren geschreven dat de kolossen zouden crashen.

De twee bekendste kolossale monsters uit de filmgeschiedenis clashen, en we kunnen meteen met de deur in huis vallen en zeggen dat dit popcornentertainment is van de bovenste plank. De premisse is dun. Godzilla is op komst, de mensen panikeren en ze gaan Kong op Godzilla loslaten om de steden en vele mensenlevens te redden. Ja, er is nog een verhaaltje rond een schimmig bedrijf dat de thuishaven van Kong diep onder de aardkorst wil exploiten voor het een of ander, maar eigenlijk zijn dat allemaal dunne verhaallijntjes die afleiden van waar het om draait: de bad-ass gevechten tussen Godzilla en Kong. Hey, het is toch de titel van de film? De makers hadden met het overall verhaal van de film dus best wel meer kunnen doen, maar er wordt dus helemaal gefocust op de monsters.

Er wordt wel gewerkt aan bepaalde personages om ze iets mee te geven, zoals het kleine meisje dat communiceert met Kong, maar het valt allemaal wat plat op zijn neus tussen de spectaculaire gevechten. En die zijn énorm spectaculair. Wanneer ze beginnen te vechten is het om duimen en vingers af te likken. De makers hebben ook hun stinkende best gedaan om het allemaal wat visueel interessant te maken. De neon-verlichte vechtscènes is het knapste wat een gigantische monsterfilm ooit te bieden had en zo zitten er nog tal van knappe locaties en effecten in deze film. Eén ding kan je de film dus zeker niet verwijten en dat is dat ze niet brengen wat ze beloven: een enorm aantrekkelijke, spectaculaire en gewelddadige monsterfilm.

Het is je misschien opgevallen, maar we vinden Godzilla vs. Kong een uitstekende monsterfilm. Goed, het verhaal is veel te dun en de personages duikelen op hun neus, maar het geweld, de visuele beeldvorming en de gevechten tussen de twee klassieke gigantische monsters maken het kijken meer dan waard. Een must-see voor monsterliefhebbers en doodgewoon voor liefhebbers van popcornentertainment ook.

8 / 10