Blu-ray Review: Gemini Man

Format: Blu-ray Genre: Actie Speelduur: +/- 117 Minuten

Regisseur: Ang Lee

Acteurs: Will Smith, Mary Elizabeth Winstead, Clive Owen, Benedict Wong, ...

Beeld : 1.85.1 Taal: Dolby Atmos | Engels DD 5.1 | Frans, Italiaans Ondertitels: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans

Extra's: Alternate Opening, Deleted Scenes, The Genesis of Gemini Man, Facing Your Younger Self, The Future is Now, Setting the Action, Next Level Detail, The Vision of Ang Lee

Label: Paramount Pictures

Will Smith is back! Dé acteur van de jaren '90, vroege jaren '00 die garant stond voor box office hits zoals Bad Boys, Indepenence Day en Men in Black is helemaal terug. De 'Fresh Prince' kende enkele moeilijkere jaren, maar met de absolute hit Bad Boys for Life en Aladdin lijkt hij helemaal terug. Vervoegt Gemini Man zich in dat rijtje van comeback hits?

Gemini Man is eentje die wil tonen wat de technologie allemaal wel niet kan. Waarom? Omdat de huidige Will Smith het opneemt tegen de frisse dertiger-versie van hemzelf. Motion capturing en CGI moest dat mogelijk maken, zoals we eerder zagen in The Irish Man. Geen jonge acteur naar het voorbeeld van Looper dus, maar een CGI Smith. Het verhaal? Brogan - Smith - is een sluipschutter die na een fout gelopen missie zijn geweer aan de wilgen hangt, maar door die fout opgejaagd wordt. In het bijzonder door zijn jongere zelf. Het is geen origineel verhaal, Looper deed bijvoorbeeld hetzelfde, maar het verschil moet dus liggen in de 'technical marvels' anno 2019-2020.

Al is dat niet echt iets om een film uit op te bouwen. Vaak gaat het verhaal er onder lijden, en dat doet het ook nu. Het verhaal houdt bij momenten geen steek en halfweg valt het allemaal wat uit mekaar. Neem daar ook nog eens bij dat de CGI Brogan niet echt slaagt in het geloofwaardig overbrengen van mimiek en je hebt een film die zijn doel voorbijschiet. Gelukkig is het een actiefilm en valt de rest dan ook reuze mee. Smith acteert goed en de actie is bij momenten groots, energetisch en spectaculair. Er zitten een aantal grote achtervolgingen in die de adrenaline in de huiskamer de hoogte doet inschieten en qua pure actiefilm is Gemini Man meer dan degelijk. Maar Ang Lee en Smith beoogden wellicht méér met deze film, en dat krijgt de kijker niet.

Gemini Man is een showcase van de technieken die een filmmaker kan gebruiken, maar het wordt niet op alle vlakken even goed uitgevoerd. Toch redt sterke actie en heerlijk geregisseerde grote set pieces de film, samen met een Smith die net als zijn vorige twee films goed staat te acteren.

7,5/10