Blu-ray Review: Follow Me

Format: Blu-ray Genre: Horror Speelduur: +/- 92 minuten

Regisseur: Will Wernick

Acteurs: Keegan Allen, Holland Roden, George Janko, Denzel Withaker, Emilia Ares, ...

Beeld : 2.39:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels Ondertiteling: Nederlands

Ach, influencers. Jongeren die elke dag of op regelmatige basis filmpjes posten van hun leven, spectaculaire dingen die ze doen of misschien gewoon één of andere mukbang waar ze hun mond vol eten stoppen terwijl ze een gesprek voeren. Eén ding is zeker: de jeugd lust er pap van. Sommige influencers gaan echter een stapje verder, zoals Cole in Follow Me.

Follow Me mag dan wel een horrorfilm zijn die zich afspeelt in een als Escape Room vermomde martelkamer in Moskou, maar het is ook iets anders: een film die je wil laten zien dat als influencer of vlogger altijd het meest extreme nastreven je in penibele situaties kan brengen. Op één manier is het dus echt wel een maatschappijkritische film. Ware het niet dat hij snel vervalt in genrestandaarden. In het begin wordt het personage van Cole nog wel goed neergezet, als durf-doet-al die de ene na de andere extreme stunt onderneemt, tot levend begraven te worden.

Het is zelfs een redelijk goede film met degelijke vertolkingen, zelfs van YouTuber George Janko, maar wanneer ze op diens personage Dash aanraden naar Moskou trekken om een extreme escape room te ondernemen, loopt het mis. Zowel voor de personages in de film als de film zelf. Het wordt een 'torture horror' iets en dat werkt niet echt met deze acteurs. De spanning zit er te weinig in omdat weinig overtuigende vertolkingen je als kijker te vaak uit de film halen en echt creatief wordt er ook niet omgesprongen. De vergelijking met een film als Hostel is snel gemaakt, al is dit verre van zo goed. Wernick, de regisseur van het degelijke Escape Room weet dus met zijn tweede langspeelfilm niet te overtuigen.

Follow Me is een film met twee gezichten. Degelijk in de opbouw mét degelijke vertolkingen, maar eens de echte horror begint loopt alles fout. Te cliché, geen goede vertolkingen en te weinig spanning weten van Follow Me niet de film te maken die het zou moeten zijn.

5/10