Blu-ray Review: Fast & Furious 9 - The Fast Saga

Format: Blu-ray Genre: Actie Speelduur: +/- 149 minuten

Regisseur: Justin Lin

Acteurs: Vin Diesel, John Cena, Michelle Rodriguez, Tyrese Gibson, Jordana Brewster ...

Beeld: 2.39:1 Taal: Dolby Atmos | Engels DD 7.1+ | Frans, Spaans, Italiaans

Ondertitels: Nederlands, Engels, Frans, Spaans, Italiaans, Portugees

Extra's: Gag Reel, F9: All In, Practically Fast, Shifting Priorities, Justice for Han, A Day on the Set, John Cena: Supercar Superfan, Commentaar van de regisseur

De Covid 19-crisis heeft er stevig op ingehakt in de filmindustrie. De bioscopen voelden lang verlaten aan en voor heel veel films betekende het uitstel na uitstel na uitstel. Dat betekent vooral dat er sinds de zomer héél wat toppers in de bioscoop verschenen. Ook de negende film in de Fast & Furious saga kwam na veel uitstel eindelijk in de bioscoop en nu kunnen we hem al in huis halen.

De filmreeks die ooit begon als een actiefilm die rond auto's draaide, draait al lang niet meer helemaal om auto's, maar om familie, met een snuifje supercars. Dat wordt vooral in deze negende film in de verf gezet. Fast & Furious moet met interessante verhaallijnen blijven komen, en in deze film komt dat in de vorm van een nieuwe internationale terrorist waar Dom en zijn crew mee verwikkeld geraken. Het verleden komt het letterlijk opjagen, want de terrorist blijkt niemand minder dan zijn verloren gewaande broer. Dat klinkt als een makkelijke vondst en misschien is het dat ook, maar het levert wel opnieuw een hoogst entertainende popcornfilm op die vooral weet het adagium 'never turn your back on family' dat de reeks predikt weer naar boven haalt.

De film duurt bijna twee uur en half, maar het zal je niet verrassen dat deze film geen moment verveelt. De actiescènes zijn bij momenten groots en fenomenaal. Dat zijn ze altijd al in de laatste vier F&F-films, maar enkele action set pieces slaan alle verbeelding als het over F&F-films gaat. Qua spektakel probeert F&F alweer een stapje verder te gaan en daar slagen ze in. Minstens even belangrijk is de chemie tussen John Cena en Vin Diesel. Diesel mag dan geen geweldig acteur zijn, de rol van Toretto zit hem gegoten en het samenspel met zijn verloren gewaande broer waar hij tegen moet vechten is echt goed. Cena heeft de dreiging, de komische timing wanneer nodig en blinkt uit in deze film. Cena"s personage zorgt ervoor dat het familie-gegeven tussen de bekende personages enorm overtuigend overkomt. De film is dus spectaculair, cool, actievol en verveelt geen moment én bovendien is er nog iets voor de fans: Han, die overleed in Tokyo Drift, de film uit 2006, is terug. De uitleg van zijn verrijzenis is helaas weinig bevredigend, maar de fans gaan vooral blij zijn en dat stukje kunnen negeren. F&F 9 is duidelijk een totaalpakket voor de fans.

De volgende F&F-film zou de laatste zijn, maar als we deze film zien, zou het van ons nog veel langer mogen duren. F&F 9 is de ideale entertainende popcornfilm. Coole personages, humor, enorm spectaculaire actie en twee uur en half no-brain genieten. Cool shit.

8,5/10