Blu-ray Review: Fantastic Beasts - The Secrets of Dumbledore

Regisseur: David Yates

Acteurs: Eddie Redmayne, Mads Mikkelsen, Dan Fogler, Jude Law, ...

Beeld: 2.39:1

Taal: Dolby Atmos TrueHD | Engels, Frans, DD 5.1 | Engels, Frans

Ondertiteling: Nederlands, Frans

Extra's: Backstage, Deleted Scenes

De derde Fantastic Beasts-film heeft eindelijk zijn bioscooprun gehad en ligt eindelijk in de winkelrekken. Dat had heel wat voeten in de aarde, want de productie van The Secrets of Dumbledore werd enerzijds geplaagd door de COVID-pandemie en anderzijds door de privéproblemen van Johnny Depp. Uiteindelijk werd deze vervangen door Mads Mikkelsen. Een topacteur, maar kan hij Depp's illustere Grindelwald doen vergeten?

De derde Fantastic Beasts-film leunt nog meer in het luchtige aspect dan zijn voorgangers. Dan Fogler, in de rol van Jacob, zorgde altijd al voor een vrolijke noot, maar nu nog meer. Sterker zelfs: hij krijgt een soortement toverstaf in de handen geduwd door Dumbledore, want ze hebben alle helpende handen nodig tegen Grindelwald, die de oorlog tegen de 'Muggles' wil doordrijven. Dat soort scènes zorgen ervoor dat deze derde films soms te 'onnozel' aanvoelt en de serieuze dreiging die Grindelwald vormt, een beetje doet ondersneeuwen. Je kan natuurlijk ook zeggen dat die luchtige ondertoon tegengewicht vormt voor die dreiging, maar dat moet wel in balans zijn, en dat voelt zo niet. Verhaalgewijs wordt het allemaal best prima opgebouwd. De film duurt haast twee uur en half en minder goede of saaie stukken zitten er niet in. Op dat vlak is de film goed gestructureerd.

De toon zit dus niet altijd goed, en dat is niet alleen te wijten aan het teveel aan comedy, maar ook aan de figuur van Grindelwald. Het wisselen van uiterlijk wordt compleet genegeerd, en Mikkelsen brengt een meer ingetogen vertolking van de dreiging die Grindelwald is. Mikkelsen doet dat eigenlijk best goed, maar Depp zijn versie was simpelweg beter. Iets excentrieker, iets dreigender in zijn uiterlijk en geloofwaardiger als het ging over het oorlog voeren tegen de dreuzels. Mét Depp was dit simpelweg een veel betere film. Niet dat hij nu slecht is. De fantastic beasts zijn nog steeds geweldig om te zien. Sterke VFX en actiesequenties zorgen voor een film die erg entertainend is, en ook de relatie tussen Dumbledore en Grindelwald wordt alweer goed uitgespeeld. Iets minder humor en mét Depp en je had een steengoede film.

De derde film is misschien wel de laatste, dus geniet er van. De box office van deze film viel - mede door de afwezigheid van Depp en de uitwasemingen van de COVID-pandemie - wat tegen en de toekomst van de franchise, die vijf films ging behelzen, is onzeker. Deze film heeft zijn problemen, maar blijft een degelijke, entertainende film in het Potteverse.

7/10