Blu-ray Review: Evil Dead Rise

Genre: Horror

Speelduur: +/- 96 minuten

Regisseur: Lee Cronin

Acteurs: Mirabai Pease, Richard Crouchley, Anna-Maree Thomas, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: Dolby Atmos True HD | Engels, DD 5.1 | Engels, Duits, Spaans, Italiaans

Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels, Duits, Italiaans, Spaans

The Evil Dead dateert al van 1981. Dat is ondertussen al 42!! jaar geleden en bracht één van de meest iconische horrorboeken en personage van Bruce Campbell voort. The Evil Dead Rise heeft eigenlijk niets met voorgaande delen te maken en is in de grond een reboot. Reboots zijn doorgaans géén succes. Deze wel?

Centraal staan Ellie en haar drie kinderen, die bezoek krijgen van de coole rockende zus van Ellie. Niet dat je daar teveel in moet lezen, want de personages worden niet té diep uitgewerkt. Doorgaans haast een vereiste in het horrorgenre. Toch is het nét genoeg om met personages mee te leven wanneer de gore horror uitbarst. Want dat doet Evil Dead Rise wel goed: er is een goeie portie gore, geweld en bloed. Sam Raimi werkte mee met de makers van deze film, en zijn expertise heeft de toon en de gore in de film goed gedaan. Dat het kwaadaardige boek na een aardbeving boven komt drijven is een ideale katalysator en voor je het weet zitten Ellie en haar kinderen in een web van gore gewikkeld.

Met bloed en geweld valt en staat een horrorfilm. De traditionele jump scares worden voor een overgroot deel vermeden en maken plaats voor spannende, bloederige momenten waarbij iets meer tere zieltjes hun ogen zullen afwenden van het scherm. Dan heb je het als horrormaker goed gedaan. Evil Dead Rise weet dus verrassend sterk voor de dag te komen en doet dat ook met zijn casting. Niet dat er toekomstige Oscarwinnaars in de cast zitten, maar horrorfilms en vooral reboots dragen soms irritante of zeer matige castleden met zich mee. Dat is hier gelukkig niet het geval. Een reboot die toont hoe een reboot moet zijn. Zoek je een cameo van Bruce Campbell? Dan moet je heel goed luisteren, meer zeggen we niet. Ook daar hebben de makers aan gedacht.

Als er 42 jaar na de eerste film nog een reboot komt, heb je een iconische franchise in handen en daar gaan de makers heel goed mee om. Bloederig, gewelddadig en enorme porties gore. Meer moet Evil Dead Rise niet brengen, en dat doet het.

8,5/10