Blu-ray Review: Escape from Pretoria

Format: Blu-ray Genre: Thriller Speelduur: +/- 106 minuten

Regisseur: Francis Annan

Acteurs: Daniel Radcliffe, Daniel Webber, Ian Hart, Grant Piro, Nathan Page, ...

Beeld : 2.39:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels Ondertitels: Nederlands

Sinds de Black Lives Matter-beweging opnieuw de hemel bestormd sinds het politiegeweld tegen George Floyd is racisme weer een hot topic en vallen links en rechts boegbeelden en tradities omdat bepaalde dingen niet meer kunnen. Eén van die hallucinante dingen die in het verleden plaats vonden, was de Apartheid, wanneer blank en zwart niet met mekaar mochten omgaan.

Escape from Pretoria is niet noodzakelijk een film over racisme, maar het is wel de aanleiding tot waar deze film over gaat. Het is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Tim Jenkin en Stephen Lee die tijdens het Apartheidsregime illegale pamfletten verspreidde... op een explosieve manier. Dat wordt op een coole manier in beeld gebracht en even is het ook een film die rond de apartheid iets goed brengt, maar al snel verwaterd dat aspect. De apartheid en het racisme geraakt op de achtergrond omdat de film een... typsiche ontsnappingsfilm wordt. Creatief bekeken een keuze van de armoede. We hadden het graag gezien dat dit thema beter verwerkt of uitgebreider aan bod werd en kwam, maar dat is het niet.

Het wordt dus een ontsnappingsfilm over Jenkin en Lee die tot een lange gevangenisstraf worden veroordeeld. En als een film over een ontsnapping is deze prent best goed. De plaats wordt uitgebreid uit de doeken gedaan, er worden enkele interessante personages geïntroduceerd en wanneer het plan uitgedokterd wordt, komt er wel wat spanning aan te pas. Best een heel degelijke film dus, met Daniel Radcliffe die heel erg goed staat te acteren. Je bent wel benieuwd hoe ze het gaan flikken en wat er op hun pad komt, dus de film doet hoe dan ook iets goed.

Escape from Pretoria had meer kunnen en moeten zijn dan wat we hier zagen. Nu is het een heel degelijke ontsnappingsfilm met goede personages en een zeer sterke Radcliffe. Een aanrader.

7,5/10