Blu-ray Review: Emma

Format: Blu-ray Genre: Komedie, Drama Speelduur: +/- 124 Minuten

Regisseur: Autumn De Wilde

Acteurs: Anna Taylor-Joy, Angus Imrie, Letty Thomas, Gemma Whelan, ...

Beeld : 1.78:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels, DD 5.1 | Frans Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels

Extra's: Deleted Scenes, Gag Reel, A Playful tease, The Autumn Gaze, Creating a Colorful World

Weinig vrouwelijke schrijfsters uit de 18de eeuw die zo vaak gelezen én verfilmd worden als Jane Austen. De Britse schrijfster heeft het nooit meegemaakt, maar verhalen als Pride and Prejudice, Sense and Sensibility en Clueless werden met succes verfilmd. Zelfs Anno 2020 zijn Jane Austen haar verhalen een inspiratie, zoals Emma.

Emma is geen simpele vrouw. Integendeel. Een beetje betweterig, maar immer charmant. Dat wordt - en daarmee vallen we met de deur in huis - uitstekend belichaamt door Anna Taylor-Joy. Ze weet met haar gedrag en mimiek perfect dat betweterige en charmante uit te stralen. De film kent met twee uur en een kletsje een flinke speelduur en dat toont wel in het tempo. Hier en daar stokt het verhaal en de regisseuse, De Wilde, weet zich daar niet altijd een weg uit te banen. Al ziet de film er wél altijd netjes uit; Een kostuumdrama kan al gauw een stoffig gevoel geven, maar dat is hier allerminst het geval.

Emma is dus wel visueel een schitterende film, qua verhaal en entertainmentwaarde is het dat net ietsje minder. Niet dat we daar mee willen zeggen dat dit een sléchte film is, want dat is het zeker niet. Het verhaal waar Emma koppelt, maar zelf struikelt in de liefde of zelfs geïnteresseerde mannen niet opmerkt zorgt echt wel voor leuke en grappige situaties. Maar het ontbreekt de film in grijpbare momenten rond dat plot. Dat levert enkele interessante maar ook minder interessante personages en situaties op waardoor het toch wel een beetje een hit and miss situatie is. Sommige dingen zijn heel goed, anderen veel minder en dat levert een degelijke film op die mits een beetje strakkere productie méér had kunnen zijn.

Op zich is ook Emma een heerlijk verhaal van Jane Austen, maar het volledige potentieel wordt er niet uitgehaald. De film is best wel degelijk en Anna Taylor-Joy doet het echt wel goed in haar rol als koppelaarster die zelf blind is voor haar eigen liefde, maar mits een aantal andere creatieve beslissingen had de film meer kunnen zijn.

7/10