Blu-Ray Review: Elvis

Speelduur: +/- 159 minuten

Regisseur: Baz Luhrman

Acteurs: Austin Butler, Tom Hanks, Alton Mason, Olivia DeJonge, Dacre Montgomery, ...

Beeld: 2.39:1

Taal: DTS-HD 5.1 | Engels, DD 5.1 | Frans Ondertiteling: Nederlands, Frans, Engels

Extra's: Making of, Rock 'n Roll Royalty, Costumes of Elvis, Viva Australia, Trouble Lyric Video

Elvis Presley. Een naam die wereldwijd bekend is, zelfs ruim 40 jaar na zijn dood. Een icoon van de Amerikaanse muziek. Muziek in het algemeen. The King. Een man met een fantastische stem en uitstraling, een stijlicoon, een man met een verhaal. Het verhaal van deze onnavolgbare performer werd verfilmd door Baz Luhrman. De man die in de huid van The King mag kruipen? Austin Butler.

Baz Luhrmann, regisseur van onder meer Moulin Rouge! en The Great Gatsby zit in de regiestoel en dat is vanaf het eerste moment duidelijk. De intro bezorgd ons kippenvel en alles is heel groots en versterkt. Een regiestijl die werkt voor een icoon als Elvis Presley. Een hele film lang. We zien zijn verhaal van opkomende verlegen zanger tot zijn hoogdagen van de Comeback Special in 1968 over zijn grootste Las Vegas-optredens tot zijn dood. Veel om in één film te verwerken, maar Luhrmann weet wonderwel het juiste verhaal te distilleren uit al die gebeurtenissen. En vooral: Austin Butler moet een jonge, minder jonge en uiteindelijk uitgebluste Elvis spelen. Een vertolking die de analen zal ingaan als misschien één van de beste vertolkingen ooit. Hij ziet er uit als Elvis, doet alle bewegingen juist, recreëert sommige dingen 1 op 1 én de jongen kan zingen. Alles van voor 1970 zingt hij zelf, daarna is het een mix tussen zijn stem en die van Elvis zelf.

Wij durven nu al zeggen: geef Butler de Oscar voor beste acteur. Hoe hij Elvis in al de verschillende periodes in zijn leven neerzet is een once in a lifetime performance. Maar ook Tom Hanks doet het knap. Het verhaal wordt eigenlijk vanuit zijn personage zijn standpunt verteld: die van malafide manager Colonel Tom Parker. Een originele manier om dat te doen en het vermijd ook dat het verhaal té geromantiseerd wordt. Er is wel wat romantiek mee gemoeid, maar het toont ook de scherpe kantjes van Elvis en zijn leven. Zijn pillengebruik, bedrog jegens Priscilla - die ook schitterend gecast is - en de moeilijke relatie met Parker. Van begin tot eind is deze film een fantastische trip door de muziek en het leven van Elvis. Meer zelfs: het is misschien één van de beste films ooit gemaakt.

Je merkt het misschien een béétje, maar ik ben alvast fan van deze film en ik was een grote Elvis-fan. Butler zet Elvis authentiek en fantastisch neer, de regie is fenomenaal, de muziek waanzinnig. Dé film van het jaar en als de Academy een beetje redelijk is, gaat de film met veel Oscars naar huis. .

10/10