Blu-ray Review: Dune

Format: Blu-ray Genre: Drama Speelduur: +/- 155 minuten

Regisseur: Denis Villeneuve

Acteurs: Timothée Chamalet, Jason Momoa, Zendaya, Rebecca Ferguson, Jason Isaac, ...

Beeld: 1.39:1 Taal: Dolby Atmos | Engels, DD 5.1 | Engels, Frans Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels

Extra's: The Royal Houses, Inside Dune: The Training Room, Building the Ancient Future, Designing The Sandworm, Wardrobe From Another World, A New Soundscape, ...

De literatuur heeft veel meesterwerken, maar het boek Dune van Frank Herbert is er zeker en vast eentje van. Een enorm lijvig boek met ingewikkeld verhaal, dat in 1984 verfilmd werd door David Lynch. Nu is Lynch een begenadigd filmmaker en iemand die te vinden is voor complexe verhaalstructuren, maar zelfs hij wist het onverfilmbare boek niet te verfilmen zonder veel kijkers te verliezen in de complexe verhalen. Slaagt Denis Villeneuve daar bijna 40 jaar later wél in?

Denis Villeneuve heeft wel iets met klassiekers die opnieuw een deel in de filmreeks krijgen. Bladerunner 2049 was ook al eentje in die rij, en dat deed hij goed. Ook met Dune lijkt hij de juiste aanpak te kiezen. Wat héél belangrijk is in dit verhaal van Dune, is dat de draden van de verschillende verhalen en personages niet in mekaar verstrengeld geraken, Denis kiest voor een heel duidelijke vertelstructuur van het centrale plotpoint en laat de personages en hun persoonlijke verhalen daar kunstig ronddansen. Dat resulteert wel in een twee uur en half durende film, maar dat zorgt er ook voor dat kijkers onderweg de weg niet kwijt geraken. De meeste personages komen dus goed uit de verf, en dat heeft natuurlijk niet alleen te maken met een meer gestructureerd script dan zijn voorganger in 1984, maar ook met de immense cast vol met sterren die Villeneuve ter beschikking heeft.

Van Jason Isaac over Jason Momoa tot misschien de grootste jonge sterren van het moment: Zendaya en Timothée Chamalet. Chamalet vertolkt de eigenlijke hoofdrol van het verhaal, de zogenaamde messias Paul Atreides. Een mysterieus personage, dat door Chamalet sterk belichaamt wordt. De acteur heeft die mysterieuze blik al op zijn gezicht, dus de casting kon niet beter. Elke steracteur doet wel iets met zijn rol, waardoor het complexe verhaal minder complex wordt. Al neemt Villeneuve ook de tijd om het verhaal beter uit de doeken te doen, omdat hij het verhaal in twee keer wil vertellen. De film krijgt immers Part One achter de titel, en deel twee lijkt nu echt wel bevestigd. Dat zorgt er echter voor dat de film 'raar' eindigt. Na twee uur en half krijgt de film niet echt een bevredigend einde. Zelfs geen échte cliffhanger. Het einde is dus een pak minder dan alles wat er naar toe leidt. Maar als deel twee ons van de sokken blaast, gaan we daar niet over klagen.

Het mag duidelijk zijn dat deze Dune-verfilming van Villeneuve een pak beter slaagt in het brengen van het complexe verhaal, dan de film uit 1984. De sterrencast, het sterk opbouwen van het verhaal en het verdelen van de aandacht onder verschillende personages maken van deze Dune-verfilming een sterke film. Het einde valt helaas wat tegen, maar niets wat Part Two niet kan goedmaken.

8,5/10