Blu-ray Review: Downtown Abbey - The Movie

Format: Blu-ray Genre: Drama Speelduur: +/- 121 Minuten

Regisseur: Michael Engler

Acteurs: Michelle Dockery, Matthew Goode, Tuppence Middleton, Geraldine James, Raquel Cassidy, ...

Beeld : 2.39:1 Taal: DTS-HD MA 7.1 | Engels, DD 7.1 | Frans, Duits, Italiaans Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels, Duits

Extra's: Deleted Scenes, Upstairs Downstairs Cast Conversations, The Royal Visit, True to the Twenties, Welcome to Downtown Abbey, The brilliance of Julian Fellowes, DOwntown Abbey Series Recap, Commentaar van de Regisseur

Downtown Abbey is een titel die Britse serieliefhebbers als muziek in de oren klinkt. De statige reeks die weg had van Upstairs, Downstairs liep van 2010 tot en met 2015 en liet bij de fans een gapend gat achter wanneer de reeks na zes seizoenen de short aan de haak hing. Vier jaar later krijgen de fans een toemaatje: een langspeelfilm over het kasteel waar drama en intrige tot het normaal behoren.

Of Downtown Abbey zich leende tot een echte film op het grote 'silver screen' was maar zeer de vraag. Het is immers zo dat dit wel een leuk televisiedrama is, maar de verhaallijnen en gebeurtenissen toch echt op maar van televisie geschreven zijn. En eerlijk? Dat schemert ook door in deze twee uur durende film. Er wordt wel een leuke setup gekozen, met de Koninklijke familie die in het landgoed komt verblijven en alle luxe die daar bijhoort wil gebruiken. Ze brengen zelfs eigen personeel mee, en dat is meteen één van de dingetjes in de film die spelen: de strubbelingen tussen het personeel van de Koninklijke familie.

Het is natuurlijk van zulke dingen dat iets als Downtown Abbey het moet hebben. Strubbelingen tussen personeel en de bovenbouw onderling en met mekaar. Voor de fans voelt het allemaal heel erg vertrouwd aan en zij gaan gewoon heel erg blij zijn met deze twee uur durende special. Want dat is het wel een beetje. Het voelt aan als één hele lange aflevering. Eentje die heel erg goed op maat en in de geest van de reeks geschreven is, maar als échte film brengt het niets extra's. In het verleden zijn er meer reeksen geweest die naderhand een film krijgen, maar dan is de look and feel iets anders, iets groter. Hier is dat niet, en dan krijg je gewoon een lange aflevering.

Het klinkt op zich negatiever dan het is. Downtown Abbey: The Movie is geen slecht drama. Althans niet als je fan bent van dit Brits product en het jammer vond dat de reeks enkele jaren geleden ophield te bestaan. De acteurs pikken hun rollen terug goed op, het verhaal is naar Downtown Abbey-normen best interessant en de fans zullen met plezier twee uur aan één stuk kijken naar de film.

7/10