Blu-ray Review | Downtown Abbey: A New Era

Regisseur: Simon Curtis

Acteurs: Hugh Bonneville, Jim Carter, Maggie Smith, Michelle Dockery, ...

Beeld: 2:39:1

Taal: Dolby Atmos | Engels, Frans, DD+ 7.1 | Duits, Italiaans

Ondertitels: Nederlands, Engels, Duits, Italiaans

Extra's: Good to be back, Making of, A Legendary Character, Creating the film within the film, Her Majesty's Yacht Britannia, ...

Dowtown Abbey is sinds 2010 één van Groot-Brittannië zijn meest geliefde kostuumdrama's. De avonturen van de familie en hun bedienden in het kasteel liep zes seizoenen lang én kreeg een vervolg met een bioscoopfilm. Zowel de makers als de fans wilden meer én ze krijgen meer: een tweede langspeelfilm.

Om het verhaal van de sequelfilm in gang te trekken, worden er nieuwe personages geïntroduceerd door een filmploeg het kasteel van Downtown Abbey te laten bezetten. Er wordt een stomme film gedraaid (zonder gesproken woord, niet létterlijk stom) en niet elk familielid is er even blij mee. Maar het is goed voor de centjes en verhaalgewijs levert het enkele scènes op de grappig zijn en voorzien worden van snedig sarcasme. Dat zijn dé ingrediënten die de reeks populair maakte, en diezelfde formule wordt in de films gevolgd. Iets nieuws doen de makers - helaas - dus niet, maar de fans van het eerste uur zullen twee leuke uren beleven.

Want ondanks een weinig inspirerend verhaal is het gewoon wat Downtown Abbey is: familiaal drama met een komisch kantje. De originele cast is weer van de partij en de nieuwe personages vergezellen hun naadloos. Zeker Dominic West, die een flamboyante filmster vertolkt, glijdt perfect in zijn rol. Er zijn dus wel énkele nieuwe elementen, maar de makers teren vooral op wat de reeks zo leuk maakte bij zijn toch wel groot publiek. Op safe spelen is geen schande, maar nadat de eerste film alles leek af te ronden, mag het toch ietwat spectaculairder als er dan toch een tweede film komt. Dat is het dus niet, maar het is wel een feest van herkenning voor de fans.

Downtown Abbey: A New Era is dus vooral fan service. De fans wilden meer: de fans krijgen meer. Meer van hetzelfde, ondanks enkele interessante nieuwe personages. Niet dat het zo erg is: het is nog steeds amusant drama met een bepaald chi-chi gehalte dat de fans zullen verslinden zoals ze de reeks en de eerste film verslonden.

7/10