Blu-ray Review: Don't Worry Darling

Speelduur: +/- 122 minuten

Regisseur: Olivia Wilde

Acteurs: Harry Styles, Florence Pugh, Olivia Wilde, Nick Kroll, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: Dolby Atmos TrueHD | Engels, DD 5.1 | Frans, Spaans, Italiaans, Duits

Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels, Spaans, Italiaans, Duits

Extra's: Making of, Deleted Scenes

Huisje, tuintje, diertje is het clichézinnetje wanneer men het vroeger over het perfecte gezinnetje had. In Amerika had men daar een ander cliché dingetje voor: White Picket Fence. Dat ideaalbeeld is één van de dingen waarmee regisseuse Olivia Wilde speelt in Don't Worry Darling, de nieuwste film met in de hoofdrollen superster Harry Styles en Florence Pugh.

Olivia Wilde probeert met Don't Worry Darling in de eerste momenten van de film te spelen met dat ideaalbeeld en ook hier te tonen dat er niets aan de hand is. De gezinnen leven immers allemaal samen in het utopische Victory Project, en de sfeerzetting lukt eigenlijk heel goed en snel. Het speelt zich af in de jaren '50 en esthetisch doet het wat denken aan de buurt van Tim Burton's Edward Scissorhands. Overdag dan. De mannen gaan werken, de vrouwen doet de was en plas en lachen vooral. Al gaat het verhaal heel snel suggereren dat er een aantal dingen niet kloppen aan het Victory project en dat er meer aan de hand is. Het is vooral Florence Pugh's personage Alice dat erg nieuwsgierig wordt. Pugh speelt haar rol goed, maar dat doet ze altijd wel. De onderhuidse spanningen die er zouden geweest zijn tussen regisseuse Wilde en Pugh zijn niet te merken in beider acteerprestaties.

Het is niet bij hen dat het probleem ligt, maar wel bij Harry Styles. Styles speelt de mannelijke hoofdrol van Jack, maar kan zelden een geloofwaardig personage neerzetten of de juiste emoties overbrengen op het scherm. Styles is een begenadigd zanger, maar geen acteur. Na Dunkirk zijn tweede langspeelfilm (cameo op het einde van Eternals niet meegerekend), maar we hebben de indruk dat enkel zijn roem hem een rol bezorgd. Het is geen acteur en dat wordt storend duidelijk tijdens deze film. Jammer, want voor het overige weet Wilde best een interessant verhaal aan de hand van de juiste metaforen en clichés te brengen. Gelukkig lijdt het verhaal er niet té hard onder, maar helaas is het wel iets wat je niet kan negeren. Styles is immers tevéél niet een acteur. Weet je dat te verdragen en mee te dragen, wacht toch nog een degelijk verhaal.

Olivia Wilde is een regisseuse die het wel heeft voor meer alternatieve verhalen, en ook hier weet ze een apart verhaal te vertellen, maar wel middels middenstandsclichés die het 'white picket fence' omvatten. Ze weet er méér mee te doen en het wordt eigenlijk enkel wat onderuit gehaald door de wel heel schlemielige acteerprestatie van Harry Styles.

7,5/10