Blu-ray Review: Devotion

Genre: Actie/Drama

Speelduur: +/- 139 Minuten

Regisseur: J.D Dillard

Acteurs: Jonathan Majors, Glen Powell, Christina Jackson, Joe Jonas, ...

Beeld: 2.20:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels, Frans Ondertitels: Nederlands, Frans

Jonathan Majors is een naam die de laatste twee jaar heel erg leeft. De man kent stilletjesaan zijn hele grote doorbraak, want na zijn rol als Kang de veroveraar in het Marvel-universum, en zijn rol in Creed III is zijn naam niet weg te slaan uit de grote media. In Devotion kruipt hij dan weer in de rol van de eerste zwarte piloot bij de US Air Force.

Jesse Brown wordt in de nadagen van de tweede wereldoorlog de eerste zwarte piloot bij de US Air Force. Dat verhaal wordt echt wel goed uit de doeken gedaan. De 'struggles' die Jesse Brown daarvoor moest ondergaan en het harde werk dat op hem wachtte.. het bleek geen evidentie. Dat is iets wat Jonathan Majors uitstekend weet over te brengen met zijn acteerwerk. Hij vertolkt de rol erg geloofwaardig en de emoties die zijn personage moet voelen, komen goed over. De film probeert hier en daar dus wel dieper te gaan, maar de regisseur zat blijkbaar in een tweespalt. Want een film die twee uur en bijna half duurt, moet ook entertainend zijn.

Daar komt de vliegactie voor iets tussen te zitten. En eerlijk is eerlijk: die is cool. Met Top Gun 2 kregen we natuurlijk vliegactie van de bovenste plank, maar de loopings en andere spannende halsbrekende toeren die de piloten in deze film uitvoeren, zien er minstens evengoed uit. De actie is cool, sterk in beeld gebracht en helpt om de lange film entertainend genoeg te houden. Dat maakt ook wel dat de balans tussen actie, popcornentertainment en verhaal wat uit het oog gehouden wordt. De moeilijke vriendschap met zijn wingman, liefdesperikelen... het zit er allemaal in, maar eens de actie echt start, breekt dat moeilijk.

Ondanks het hoog entertainmentgehalte en het feit dat de film het verhaal na een tijdje schijnbaar vergeet, is het een goede, leuke film. Hij duurt lang, maar de tijd vliegt - pun not intended - voorbij en Majors staat simpelweg sterk te acteren.

8/10