Blu-ray Review: Dark Blue

Genre: Thriller

Speelduur: +/- 118 Minuten

Regisseur: Ron Shelton

Acteurs: Kurt Russell, Ving Rhames, Scott Speedman, Michael Michele, ...

Beeld: 2.35:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels, Frans Ondertitels: Nederlands, Frans

Politiegeweld tegenover de zwarte bevolking in Amerika, het lijkt alsof het niet ophoudt. Rodney King is een bekend voorbeeld, een gebeurtenis die ondertussen ruim dertig jaar oud is. Maar de laatste jaren kwam het nog in het nieuws. George Floyd bijvoorbeeld. Een veel te vaak worden er geen straffen uitgesproken. Actueel, nog steeds, en daarom brengt The Searchers de film Dark Blue opnieuw uit.

Opnieuw, want de film met Ving Rhames en Kurt Russell kwam ruim twintig jaar geleden uit, in 2002. De film speelt zich af in de tijd rond de e gebeurtenissen rond Rodney King, het corrupte politiekorps van Los Angeles en de rassenrellen die dat allemaal uitlokte. Russell speelt het ficitieve personage Eldon Perry, die de jonge agent Bobby Keogh moet inwijden in de in en outs van de corrupte politiewereld in Los Angeles. Fictieve personages dus, op een achtergrond van een waargebeurd verhaal. Een verhaal dat wel in de film geweven wordt, maar niet noodzakelijk de focus van de film is.

De film kreeg destijds wel wat kritiek, maar eigenlijk is het gewoon een degelijke thriller waarin best goed geacteerd wordt. Niet dat we er een topfilm van moeten maken, maar als je door de thema's kijkt, vindt je een sterke politiefilm die het corrupte niet schuwt en van Russell zijn personage een ware antiheld maakt. Hier en daar rommelt het verhaal wel, maar dat mag niet verbazen. Politiefilms waren twintig jaar geleden niet echt het grote voorbeeld van coherente filmverhalen. Wat wel zo is, is dat hier en daar het rassengeschil en de rellen wat beter konden behandeld worden. Maar desalniettemin is dit geen slechte thriller.

Kurt Russell en Ving Rhames. Een goed duo dat ongetwijfeld dé namen waren voor een B-politiethriller in de vroege, euh... nillies, noemen ze dat dan? Sommige dingen konden destijds beter aangepakt worden, maar het blijft een degelijke policier.

7/10