Blu-ray Review: Dances With Wolves

Format: Blu-ray Genre: Avontuur, Western Speelduur: +/- 181 minuten

Regisseur: Kevin Costner

Acteurs: Kevin Costner, Graham Greene, Mary McDonell, Tantoo Cardinal, Robert Pastorelli, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels

Ondertiteling: Nederlands

Label; The Searchers

Er worden al zoveel jaren films gemaakt en elk decennia neemt het aantal films dat studios uitbrengen toe. Dat zorgt ervoor dat er veel minder memorabele films uitgebracht worden. Minder 'klassiekers'. De dag van vandaag worden heel wat decennia-oude klassiekers op Blu-ray uitgebracht om een nieuw publiek aan te trekken. Zoals Dances With Wolves.

Dances With Wolves is een film die maar liefst dertig jaar oud is. Het regiedebuut van Kevin Costner, en wat voor eentje! Zijn rol als de bij-toeval-geëerde Luitenant John Dunbar leverde veel Oscarnominaties op die uiteindelijk zeven beeldjes opleverden. Als je de film bekijkt, merk je meteen waarom. Het verhaal van John Dunbar wordt ijzersterk uit de doeken gedaan en wanneer hij op de eenzame outpost terechtkomt en een kameraadschap opbouwt met een wolf, wordt de film echt straf, zowel op emotioneel, visueel als verhalend vlak. De twisten tussen de blanken en indianen zijn een thema in de film, eentje die sterke tegenstelling krijgt door het feit dat John Dunbar bevriend wordt met een indianenstam en ontdekt dat er een blanke vrouw leeft onder hen.

Het spreekt vanzelf dat hier een romantisch draadje rond geweven wordt. Dat is misschien het enige voorspelbare in de film, maar zelfs dat voorspelbare draadje wordt wel goed gebracht. Het acteerwerk in deze film is ook van de bovenste plank. Niet alleen van Kevin Costner, die naast de regie ook de hoofdrol op zich neemt, maar ook van bijvoorbeeld Graham Greene die een geweldige Kicking Bird neerzet. Greene was de man die in die jaren '80/'90 zowat in elke film met personen van Indiaanse afkomst te zien was, maar hij deed dat fenomenaal. Van het verhaal, tot de vriendschap met de wolven en indianen en de actie wat later in de film: hij duurt ruim drie uur, maar nooit verveelt de film en alles voelt aan als essentieel. Een klassieker die het waard is herbekeken te worden.

Als je hem al zag is dit sowieso het teken om hem terug te zien en misschien wel in huis te halen. Wie de film nog nooit zag, moet hem zéker in huis halen. Het is een klassieker en meervoudig Oscarwinnaar om de juiste reden. Een sterk verhaal, goede emotionele opbouw en actie op de juiste momenten maken van Dances With Wolves een drie uur durend geweldig kijkstuk.

9 / 10