Blu-ray Review: Cry Macho

Format: Blu-ray Genre: Drama Speelduur: +/- 104 minuten

Regisseur: Clint Eastwood

Acteurs: Clint Eastwood, Daniel V. Graulau, Dwight Yaokam, Amber Lynn Ashley, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: DTS HD 5.1 | Engels, DD 5.1 | Frans, Italiaans Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels, Italiaans

Extra's: Making of, Macho and the Mustangs - Step on the set of Cry Macho

Clint Eastwood lijkt wel een onvergankelijk fenomeen. De acteur speelde al in films toen mijn vader, nu een zeventiger, nog geen 10 jaar was. 91 is hij, en hij lijkt on verslijtbaar. Goed, hij maakt steeds minder films en acteerde in 10 films in de laatste 10 jaar, maar hij doét het nog steeds. Cry Macho lag al sinds eind jaren '80 in zijn aanbiedingsbakje, en nu maakte hij de film.

Regisseren én de hoofdrol spelen, hij doet het alweer. Een thema in zijn films de laatste vijftien jaar lijkt wel het zelfbesef dat het machogedoe van vroeger niet nodig was. Dat lijkt nu ook weer een thema. Eastwood speelt de oude, fragiele en afgeschreven Mike Milo. Ooit een grote rodeoster en iemand die stond voor alles wat zogezegd mannelijk was. Een stoere cowboy. Zijn ex-baas schakelt hem in om zijn zoon in Mexico te gaan halen bij zijn moeder, die een crimineel leven leidt. De manier waarop Eastwood het personage neerzet is best sterk. Wanneer hij de jongen haalt, probeert hij Rafo duidelijk te maken dat het leven niet draait om stoer zijn en macho over te komen. Levenslessen die hij geloofwaardig brengt, wellicht omdat hij dat ook écht nu denkt.

De film wordt dus een soort road trip met Rafo, maar dan met gevaarlijke mannen achter hen. Het coole is dat Eastwood zijn personage toch nog enkele keren die typische stoerdoenerij en vuistvechterij bovenhaalt. En niet eens verliest. Onverwoestbaar, zijn personage. De film kent ook enkele aardige elementen, zoals een stukje romantiek voor zijn personage, wat je niet van Eastwood zou verwachten, Ook de vechthaan van Rafo levert enkele coole scènes op. Maar wat dus vooral opvalt, is dat Eastwood zijn personages erg verschilt van zijn personages van vroeger. Van stoer naar mild en dat schemert heel de film door. In zijn relatie tot Rafo, hoe hij alles aanpakt... Cry Macho is een film in de trend van zijn films van de laatste jaren.

Cry Macho is een aangename film, met een goede synergie tussen Eastwood en de jonge acteur Eduardo Minett. Eastwood zijn personage is wat hijzelf nu is. Oud, fragiel, menselijker, zachter maar vooral nog altijd onverwoestbaar. Genieten van Eastwood zolang we nog kunnen.

8/10