Blu-ray Review: Creed III

Genre: Actie

Speelduur: +/- 116 Minuten

Regisseur: Michael B. Jordan

Acteurs: Michael B. Jordan, Tessa Thompson, Jonathan Majors, Wood Harris, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: Dolby Atmos TrueHD, DD 5.1 | Engels, Frans Ondertitels: Nederlands, Frans

Extra's: In de Ring, Achter de Camera, Verwijderde Scènes

Raging Bull en Rocky zijn onmiskenbaar de bekendste en beste boksfilms aller tijden. Sylvester Stallone's Rocky is zelfs een heuse franchise en Creed is de moderne uitloper daarvan. Geen Sly in deze Creed, maar dat wil niet zeggen dat er geen geweldig verhaal klaar staat. Toch?

Een Rocky-film, of spin-off als Creed, zonder Sylvester Stallone is toch een beetje als een café zonder bier. En we zeggen het vanaf 'the get go': Sly wordt gemist. Toch houdt dat Michael B. Jordan niet tegen om een goeie film te maken, want dat is Creed III nog steeds. Entertainend, maar met zware verhaalijnen. Adonis Creed is ondertussen een brave huisvader, en zelf in de ring staan doet hij niet, maar de film brengt daar snel verandering in wanneer een oude vriend opduikt en tegen hem wil vechten. We willen niet teveel verraden van de film, maar er staat heus wel wat op het spel. Creed III gebruikt daar wel wat voorspelbare verhaalelementen voor, maar het gaat natuurlijk om wat je er mee doet.

Iemand die met iets stopt, maar teruggebracht wordt door spoken uit het verleden; het is een graag gebruikt verhaalmechanisme in trilogieën. Op dat vlak is Creed III best voorspelbaar, maar de film weet het voorspelbare toch interessant te houden. Dat komt enerzijds door een regie die best op snee is, maar ook Michael B. Jordan die gewoon goed staat te acteren. Deed hij in eerdere films ook al, maar je merkt dat het personage hem echt bekropen is, na drie films. Dat Stallone gemist wordt, is wel een feit. Hier en daar zijn er scènes waar zijn rol als mentor goed zou kunnen dienen, maar de film redt zich voor het overige wel en is een goeie derde iteratie in de Creed-franchise.

De Creed-franchise zal nooit zo iconisch worden als die van Rocky, maar dat het een meer dan volwaardige spin-off trilogie is geworden, is duidelijk. Sly wordt gemist, maar de film is interessant genoeg om dat op te vangen.

8/10