Blu-ray Review: Coming 2 America

Format: Blu-ray Genre: Komedie Speelduur: +/- 98 minuten

Regisseur: Craig Brewer

Acteurs: Eddie Murphy, Arsenio Hall, Wesley Snipes, James Earl Jones, Shari Headley, ...

Beeld: 2.00:1 Taal: DTS HD 5.1 | Engels, DD 5.1 | Frans, Engels Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels

Extra's: From Queens to Zamunda, Commentaar van de regisseur

Label: Paramount Pictures

Eddy Murphy is één van dé filmiconen van de jaren '80 en '90. De man gaat al heel lang mee en in mijn geboortejaar, 1988, kwam een van zijn beste films uit: Coming to America. Als kleine jongen lachte ik mij kapot met de Afrikaanse Prins die in New York terechtkwam, en nu, meer dan drie decennia later is de sequel er.

Toen de sequel aangekondig werd, waren we blij én in twijfel. Eddie Murphy's laatste films waren niet zo goed, maar de terugkeer van Prins Akeem en Semmi... we keken er toch naar uit. En terecht. Om met de deur in huis te vallen: de film is héél erg grappig en voor het eerst sinds lang lijkt Murphy zich oprecht te amuseren met zijn rol. Hij zit meteen terug goed in de rol en de wisselwerking met Arsenio Hall in de rol van Semmi is fenomenaal. Toen een goed duo, en nu opnieuw. De originele cast keert grotendeels terug voor het verhaal waarin Akeem een mannelijke opvolger moet hebben, maar alleen maar dochters heeft en dat terwijl Generaal Izzi van Nextdoria zit te azen op een overname. De originele Izzi is niet meer, maar Wesley Snipes neemt de rol met verve over. Snipes vult de rol op een lollige manier op en toont een geweldige humoristische timing.

Het verhaal van een mannelijke opvolger waarvan hij nu ontdekt dat hij eentje heeft verwekt toen hij dertig jaar geleden in Queens vertoefde, is weliswaar een simpel verhaal en qua diepgang heeft dat allemaal niet veel om het lijf. Maar voor deze film hoéft dat ook niet, natuurlijk. We willen Murphy gewoon zien schitteren en zich amuseren en dat zien we allemaal. Wat wel misschien jammer is, is dat het grotendeels niét coming 2 America is, in die zin dat Akeem niet veel in Queens vertoeft. Het speelt zich grotendeels in Zamunda af, en hier wordt dan het omgekeerde gedaan: de Amerikaanse familie van zijn bastaardzoon moet zich aanpassen aan dat leven. Hoe dan ook is het zoveel jaren later een geslaagde sequel geworden, en dat is wel heel wat. Veel films die tegenwoordig vele jaren later een sequel krijgen, ontgoochelen. Maar Eddie Murphy speelt nog eens op de toppen van zijn tenen.

Coming 2 America mag dan geen hoogstaand verhaal hebben, het is gewoon ouderwetse Eddie Murphy-fun. Lachen en gieren, net zoals 33 jaar geleden. De chemie met Arsenio Hall is helemaal intact en Wesley Snipes blinkt uit als Generaal Izzy van Nextdoria. Een garantie voor een plezante filmavond.

8/10