Blu-ray Review: Clifford - The Big Red Dog

Format: Blu-ray Genre: Avontuur Speelduur: +/- 96 minuten

Regisseur: Walt Becker

Acteurs: John Cleese, Jack Whitehall, Darby Camp, Izaac Wang, ...

Beeld: 2.00:1 Taal: Dolby Atmos | Engels, DD 5.1, | Vlaams, Nederlands, Frans Ondertitels: Nederlands, Engels, Frans

Extra's: Deleted Scenes, The Magic Behind the Movie, ...

Label: Paramount Pictures

Als het over kinderboeken gaat, zijn er wel héél véél om op te noemen, maar er zijn toch bepaalde klassiekers die iedereen kent. Denk maar aan Pieter Konijn, of Puk van de petteflet of Dik Trom. Of gewoon Clifford, de grote rode hond. Die laatste gaat al mee van in de jaren '60, en ze vonden het bijna zestig jaar later een prima idee om er een film van te maken.

Een reuzegrote, rode hond, hoe implementeer je dat in een film? Met een vleugje magie. John Cleese mag nog eens opdraven als een magische dierenverzorger en redt Clifford van het asiel, om hem dan aan een eenzaam jong meisje te geven. Ze zeggen wel eens dat je tegen planten moet praten om ze te doen groeien. Wel, de liefde van Emily doet Clifford groeien. Tot een reuzegrote hond. Suspension of disbelief is een concept dat je hier ter harte moet nemen, want het loopt al gauw uit de hand met een hond die zo groot is als een gebouw. Desondanks werkt het allemaal wel. Darby Camp, die de kleine Emily speelt, brengt haar liefde voor Clifford heel goed over, en ze krijgt steun van een goed acterende Jack Whitehall.

De komiek brengt humor in de film, maar weet ook emotioneel sterk te acteren. Het wordt een echte ouderwetse komische avonturenfilm en op bepaalde momenten komt het allemaal hartverwarmend over. Het verhaal moet je niet teveel aandacht geven, of zoeken naar logica er in, want dan kom je van een kale reis thuis. Maar het is gewoon een leuke film met op zich nog wel prima CGI, wat toch belangrijk is wanneer je een film gaat weiden aan een knalrode hond die zo groot is als een eerste etage. Al die elementen komen prima samen in wat geen topfilm is, maar alleszins wel een hele leuke familiefilm.

Geloofwaardigheid is niet iets waar je met een filmbewerking van Clifford: De Grote Rode Hond moet naar streven, en als je dat kan opbergen in een schuif, krijg je gewoon een heel erg leuke film met allemaal degelijke acteerprestaties, een verscheidenheid aan emoties die zowel jong als oud leuk gaan vinden.

7,5/10