Blu-ray Review: China Salesman

Genre: Actie

Speelduur: +/- 110 minuten

Regisseur: Tan Bing

Acteurs: Steven Seagal, Mike Tyson, Dongxue Li, Janicke Askevold, ...

Beeld: 2.35:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels

Ondertitels: Nederlands, Frans

Wanneer een film heel lang geen distributeur vindt, is dat meestal geen goed teken. Zhong Guo Tui Xiao Yuan vond sinds 2017! geen distributeur. We zeggen wel Zhong Guo Tui Xiao Yuan, maar de Internationale titel is China Salesman, met onder meer de legendarische Mike Tyson en Steven Seagal in rolletjes.

Dat zal meteen het meest teleurstellende zijn voor kijkers die de film kopen op basis van de cover. Seagal en Tyson staan er in het groot op alsof ze de hoofdrollen vertolken, maar het zijn twee huurlingen in bijrolletjes. Nog een onmiddellijke teleurstelling: Mike Tyson is de beste acteur in de film. Het verhaal, dat over een Chinees computerbedrijf gaat dat een oorlog in Uganda start, is dan weer niet zo hemeltergend slecht. Maar dan ook weer niet goed. De Chinese acteurs in de film doen op zich niets verkeerd, maar er straalt allemaal weinig waarachtigheid van hun gezichten.

De film zijn verhaal is op zich wel interessant. De premisse toch. Want de uitwerking is alles behalve. Het rammelt langs alle kanten en het is niet onverwacht dat interesse van een distributeur zolang op zich liet wachten. The Searchers weten nochtans steeds interessante projecten te kiezen, maar hier slaan ze de bal een heel zeldzame keer mis. Waar de film wél leuk wordt, op een B-actiefilmachtige manier, is wanneer Tyson en Seagal in beeld komen. Dat levert nog wat amusante actie op, met onder meer Tyson die een vat met zijn arm aan gort slaat, maar die actie is te weinig aanwezig. Meer Tyson en Seagal, en de film had veel meer entertainende waarde.

China Salesman is geen goede film, laat dat duidelijk zijn. De makers wéten dat ook, want ze zetten Tyson en Seagal als protagonisten op de cover, terwijl ze heel weinig te zien zijn. Da's jammer, want die twee hadden er een coole actiefilm van kunnen maken. Nu is het gewoon een heel matige film.

5/10