Blu-ray Review: Charlotte

Genre: Animatie, Drama

Speelduur: +/- 92 minuten

Regisseur: Eric Warin, Tahir Rana

Stemacteurs: Keira Knightley, Jim Broadbent, Marion Cotillard, ...

Beeld: 1.85:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels, Frans

Ondertitels: Nederlands, Frans

De Tweede Wereldoorlog blijft een vat vol verhalen. Verhalen van zelfopoffering, miserie, heldendaden, drama... Iedereen kent wel figuren als Anne Frank, maar er zijn er zoveel meer. Van Charlotte, een talentvolle kunstenares die op jonge leeftijd haar moeder verloor, verscheen 2 jaar geleden een animatiefilm. En nu kunnen we hem in huis halen.

Het verhaal van Charlotte Salomon is eentje vol drama, verdriet en tristesse. Dat wordt héél snel in de animatiefilm duidelijk wanneer ze contact zoekt met haar mama, maar de reden waarom er geen contact is, onthuld wordt. Dat snijdt meteen diep, want middels de uitstekende grafische vorm van de film, kunnen die momenten uit haar leven krachtig in beeld gebracht worden. Je had er natuurlijk een live-action film van kunnen maken en met Keira Knightley en Marrion Cotillard die respectievelijk de Engelse en Franse stem van Charlotte verzorgen, had je prima actrices, maar als je de visuele stijl en de manier van vertellen bekijkt, begrijp je waarom er voor de geanimeerde vorm is gekozen.

Een intrigerend verhaal dus, vooral omdat Charlotte ondanks haar Joodse afkomst, toch een plekje krijgt in een prestigieuze kunstacademie in Berlijn. Dat toont de dualiteit in het opportunistisch denken van de Nazi's, al wordt ze uiteindelijk van de academie geflikkerd. Maar van begin tot eind is Charlotte een reuze interessant verhaal dat vooral de zwaarte niet spaart en het de kijker niet makkelijk maakt om het droog te houden. Het probeert niets luchtiger te maken, of onnodige humor er in te stoppen, want in het echte verhaal viel nu ook eenmaal niet veel te lachen.

Charlotte is een een magistraal zwaar, droef verhaal dat heel sterk gebracht wordt dankzij een erg knappe visuele stijl en goed stemmenwerk in het Engels én Frans van respectievelijk Keira Knightley en Marrion Cotillard. Een must-see.

9/10