Blu-ray Review: Censor

Format: Blu-ray Genre: Horror Speelduur: +/- 84 minuten

Regisseur: Prano Bailey-Bond

Acteurs: Niamh Algar, Michael Smiley, Vincent Franklin, Nicholas Burns, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: DTS HD 5.1 | Engels Ondertitels: Nederlands

De meeste films zijn zo ver van de realiteit gerukt en zo over-the-top dat je nooit kan zeggen dat je de situatie herkent of dat je iets gelijkaardigs hebt meegemaakt. Maar sommige indie-films geven wél realistische verhalen waarin je jezelf of de situatie herkent. Problematischer is het wanneer je een eigen situatie herkent in een '80's horrorfilm.

Enid werkt als 'censor' bij een maatschappij die in de jaren '80 té enge en gewelddadige stukken wegknipte uit horrorfilms. Het is tijdens dat werk dat ze op één van de films haar eigen situatie herkent. De kijker wordt meteen duidelijk gemaakt dat het zo herkenbaar is, dat Enid twijfelt of de makers hun mosterd niet écht haalde bij haar verhaal. Met dat komt ook haar trauma over die gebeurtenissen weer boven, en wordt de film een psychologische horrorfilm. Enid duikt in haar hoofd terug naar de gebeurtenissen die in die horrorfilm getoond worden en ze verliest beetje bij beetje het gevoel met de werkelijkheid.

Dat wordt ondersteund door een goede regie van Prano Bailey-Bond, hoewel het soms misschien wel té gestileerd en netjes gefilmd is voor wat de film zou moeten afbeelden. Maar het ziét er echt wel goed uit en ook Niamh Algar, die de rol van Enid speelt, komt goed voor de dag. Ze weet de initiële onberoerdheid en de psychologische schade daarna prima over te brengen. Het verhaal zelf weet wel niet altijd even veel te boeien en sommige dingen worden niet heel goed uitgelegd. Maar de sfeer die de film beheerst en het personage van Enid zijn gelukkig boeiend genoeg om de vrij korte film te dragen.

Censor is een degelijke horrorfilm met een originele opzet. Het censureren van een film en je eigen verhaal er in verkennen en stilletjes aan grip op de werkelijkheid verliezen zorgt voor een boeiend verhaal dat niet perfect is, en ook niet altijd geholpen wordt door té gestileerde beelden, maar het blijft interessant tot het eind.

7/10