Blu-ray Review: Cash Truck

Format: Blu-ray Genre: Actie Speelduur: +/- 119 minuten

Regisseur: Guy Ritchie

Acteurs: Jason Statham, Josh Hartnett, Scott Eastwood, Holt McCannaly, Andy Garcia, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels, Frans Ondertitels: Nederlands, Frans

Jason Statham staat niet bepaald bekend om hoofdrollen in verfijnde films, of actiefilms met diepgaand verhaal. Zo goed als altijd maakt hij zijn opwachting in simpele B-actiefilms en als het een blockbuster is, is het hersenloos popcornentertainment. Guy Ritchie is niet de man om zulke films te maken, maar koos Statham als leading man voor zijn nieuwste film Cash Truck.

Is dit dan het moment dat we Statham als actieheld zien schitteren in een film met een diepgaand, cool verhaal? Wel, het antwoord is... nee. Om zomaar even met de deur in huis te vallen. Cash Truck is een relatief simpele film die Ritchie op een complexe manier probeert te verpakken. Statham speelt een mysterieuze vent die voor een geldtransportbedrijf gaat werken, nadat er een brutale overval werd gepleegd op één van de trucks. Vrijwel meteen na zijn indiensttreding gebeurt hetzelfde opnieuw. Vanaf dan zien we pogingen om complex te doen van de regisseurs. Sprongen in de tijd, eindjes die aan mekaar geprobeerd te knopen worden, achtergrondinfo van personages... maar het leidt allemaal tot niets.

Nu ja, dan zijn we misschien wel heel streng. Cash Truck is en blijft een aangename actiefilm, maar het verhaal is gewoonweg heel simpel en het stoort een beetje dat Ritchie middels editing en chronologie de illusie probeert te wekken dat de film diepgang heeft of complex is. Dat is het dus allemaal niet, en wat rest is een klassieke Statham actiefilm. Simpel, lekker knallen en hersens op slot. Zonder de verschillende tijdssprongen en edits was dit een rechttoe rechtaan actiefilm geweest.

Guy Ritchie en Statham brengen samen een actiefilm die pretendeert meer te zijn dan hij is. Het is een simpele actiefilm met een heel lucht verhaal en veel actie en Statham in zijn goeie B-film doen. Niets mis mee. Dat Ritchie het onnodig complex wil laten lijken, is jammer. Toch is het doodgewoon een genietbare actiefilm.

7/10