Blu-ray Review: Capone

Format: Blu-ray Genre: Drama, Crime. Speelduur: +/- 103 minuten

Regisseur: Josh Trank

Acteurs: Tom Hardy, Linda Cardellini, Matt Dillon, Al Sapienza, Katherine Narducci; ...

Beeld : 2.35:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels, Frans Ondertitels: Nederlands, Frans

De geschiedenis kent vele illustere criminelen, maar één van de bekendste is ongetwijfeld Al Capone. De Maffiabaas kende zijn opgang tijdens de drooglegging en maakte zijn fortuin met het illegaal stoken van alcoholische dranken. Daar zijn al tal van films over gemaakt, en meteen ook niét het onderwerp van deze film. Integendeel: Capone gaat over de laatste maanden van zijn leven....

Capone toont ons het leven van de man na zijn gevangenisstraf, in zijn villa. Vooral ook een Al Capone die afgetakeld is en dementie vertoond. Wat volgt is een vreemd schouwspel, van de FBI die gelooft dat hij dementie faket om te verbergen waar een vermoedelijke tien miljoen dollar verscholen ligt en een tweede verhaallijn die schijnbaar in Capone zijn hoofd afspeelt. Dat verhaal wordt goed opgebouwd, met een verrassende hoofdrolspeler in de hoofdrol: Tom Hardy. Hardy zijn bereik als acteur wordt nogmaals in de verf gezet: van de superschurk Bane in Batman tot de dementerende Al Capone in Capone.

Hardy doet dat ook goed. De soms levenloze blik afwisselen met momenten van waanzin weet hij sterk te brengen en doet het verhaal geloofwaardig en intens overkomen. Hij wordt ook met 'Fonse' aangesproken, want van zijn vrouw mogen de medewerkers hem niet aanspreken met zijn echte naam. Details die het verhaal rond zijn dementie sterker maken. Ook Linda Cardellini toont zich van haar beste kant als de vrouw van Capone. De film boeit gedurende de hele speelduur, en de sterke vertolking van Hardy is daar niet vreemd aan. Als kijker wordt het ook steeds obscuurder om te plaatsen of Capone zijn miljoenen werkelijk verstopt heeft en wat wel of niet echt is, maar waar sommigen dit als minpunt omschrijven, helpt het mysterie rond de man te vergroten.

Als Capone-film is deze keuze als tijdsperiode voor een film eens iets anders. Het is een boeiend relaas van zijn laatste maanden en de vertolking van Hardy is indrukwekkend. Een heerlijke film.

8,5/10