Blu-ray Review: Candyman

Format: Blu-ray Genre: Horror Speelduur: +/- 90 minuten

Regisseur: Nia Dacosta

Acteurs: Yahya Abdul-Mateen II, Teyonah Parris, Colman Domingo, Nathan-Stewart Jarrett, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: Dolby Atmos | Engels, DD 5.1 | Frans, Spaans Ondertitels: Nederlands, Engels, Frans, Spaans

Extra's: Alternate Ending, Extended Scenes, Deleted Scenes, Say My Name, Body Horror, The Filmmaker's Eye, Terror in the Shadows, Candyman: The Impact of Black Horror

Jordan Peele is op korte tijd dé referentie geworden in het horrorgenre. De man regisseerde twee absolute horrortoppers op korte tijd met Us en Get Out. Dan is het maar normaal dat wanneer zijn naam verbonden is aan een horrorproject, we hoge verwachtingen koesteren. Hij produceerde én schreef Candyman. Je weet wel, de legende van zijn naam vijf keer te zeggen voor een spiegel en dan... boe!

Wel, het verhaal is iets gecompliceerder. Elke keer doet Peele iets sterk met het verhaal en met dit bekende verhaal rond Candyman doet hij ook iets geweldig. Hij vermenselijkt de candyman door een sterke insteek te geven dat hij een man was die effectief snoepjes uitdeelde en Candyman genoemd werd, maar stierf door een brutaal politie-optreden. Hoewel dit tegelijk ferme maatschappijkritiek is op het politiegeweld tegenover de zwarte bevolking, is het ook gewoon een goede opzet voor het verhaal. Een verhaal dat verkent wordt door Anthony, die gefascineerd geraakt door het verhaal rond de legende van The Candyman. Zijn kunstproject daarrond loopt uit de hand en hij wordt haast geobsedeerd door de 'fabel'.

De manier waarop die obsessie groeit, wordt sterk opgebouwd en culmineert in een spannnede horrorfilm met een psychologisch thrillerrandje. Peele regisseert niet, maar de zwarte regisseuse Nia DaCosta - die met Candyman nog maar haar tweede langspeelfilm maakt - is duidelijk geïnspireerd door het werk van Peele. Ze schreef ook mee aan de film en weet de spannende en enge momenten sterk in beeld te brengen. Clichéwerk is er zelden tot nooit bij, waardoor de film qua verhaalkwaliteit en spanning echt wel in het rijtje van Get Out en Us mag komen. Geen wonder dat Nia DaCosta aan de slag mag met een Marvel-film, The Marvels. Maar Candyman brengt dus een sterke, frisse kijk op de legende die haast iedereen wel kent, met horror die je op het puntje van je stoel doet zitten.

De beste horror wordt gemaakt door de zwarte Amerikaanse bevolking, dat mag meer dan duidelijk zijn. Ook Candyman is weer fantastisch, en doet ons uitkijken naar meer werk door Jordan Peele en regisseurs en schrijvers die zich laten inspireren door zijn werk.

9/10