Blu-ray Review: Bloodshot

Format: Blu-ray Genre: Actie Speelduur: +/- 109 Minuten

Regisseur: Dave Wilson

Acteurs: Vin Diesel, Eiza Gonzalez, Lamorne Morris, Toby Kebbell, Talulah Riley, ...

Beeld : 2.39:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels, Frans Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels

Extra's: Verwijderde en langere scènes, Alternatief einde, Outtakes en Bloopers, Initiate Sequence, Directing Bloodshot, Forgotten Soldiers, The Cast of Bloodshot

Label: Sony Pictures Home Entertainment

Aan comic book verfilmingen geen gebrek, maar het gaat natuurlijk meestal over de bekende helden uit de stal van Marvel of DC. Bloodshot is dat niet. Meer zelfs, het moet de start worden van een heus Valiant Cinematic Universe. Of Bloodshot de start is die het VCU in gang kan trekken? Wij waren alvast razend benieuwd.

Bloodshot komt dus uit de stal van Valiant. Het personage verscheen al begin jaren '90, dus is het niet onlogisch dat men met deze held begint om het VCU op gang te trappen. De man die de Downey Jr. van het Valiant CU moet worden? Vin Diesel? Jep, na Groot duikt hij opnieuw een cinematic universe in. Als Ray Garrison is hij een soldaat die sneuvelt tijdens de actie, maar door een 'shady' bedrijf weer tot leven wordt gewekt én ontwaakt met superkrachten. Het verhaal leest een beetje als de Universal Soldier-films. Maar oh boy, wat is het cool. Er wordt uiteraard wel naar een verhaal gewerkt, maar uiteindelijk is dat niet wat het meest memorabel of coolst is aan de film.

Nee, het is gewoon een enorm entertainende superhero flick. Al is het niet geworteld in een combinatie van actie en humor zoals je in het MCU ziet. Bloodshot is wat donkerder en serieuzer van toon. En wanneer de film goed en wel bezig is, merk je meteen dat Vin Diesel een ideale casting keuze is. Een donkere blik, dreigende uitstraling en sterk in de actiescènes. Bloodshot op zich is een interessant personage. Nanotechnologie in het lijf, superkracht, genezingskracht én technologie die zijn gedrag en herinneringen manipuleert. Naar ons aanvoelen hebben ze de sterke elementen uit de comic goed uitgewerkt. Het is geen film die een énorme impact gaat hebben op de filmwereld van vandaag, maar het lijkt zowel qua beeld, actie en verhaal een erg geslaagde start voor het VCU. We kijken nu al uit naar meer.

Dat er naast een MCU en een DCEU nog een filmuniversum rond superhelden zou opgericht worden, was voor de aankondiging van Bloodshot een onwaarschijnlijke gedachte. Maar Vin Diesel en regisseur Dave Wilson hebben er een entertainende maar toch wat meer donkere film van gemaakt die echt wel cool is.

8/10