Blu-ray Review: Black Christmas

Format: Blu-ray Genre: Horror Speelduur: +/- 92 minuten

Regisseur: Sophia Takal

Acteurs: Imogen Poots, Aleyse Shannon, Lily Donoghue, Caleb Eberhardt, ...

Beeld : 2.39:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels Ondertitels: Nederlands, Frans, Duits, Spaans, Italiaans, Turks

Extra's: Alternate Ending, Deleted and Extended Scenes, You Messed With the Wrong Sisters, The Remaking of a Cult Classic, Welcome to Mu Kappa Epsilon

Remakes galore! Of zelfs remakes van remakes, anno 2020. Dat is een beetje wat de nieuwe film van Sophie Takal is. Black Christmas is een film uit 2006, maar was al een remake van een klassieker uit 1974. Nu, nog eens 14 jaar later krijgen we nog eens een remake voorgeschoteld. Voegt die nog iets toe aan het rijtje Black Christmas-films?

We dromen allemaal van een witte Kerst, maar voor een groep meisjes op een schoolcampus wordt het dus een zwarte kerst. Sophia Takai schildert een nochtans leuk Kersttafereel op de schoolcampus af. Een beetje cliché, met de studenten in al hun traditionele rollen, maar je kan al raden dat het verhaal snel een donkere twist krijgt. Wanneer ze vieren, daagt een van de studentes niet op, en wanneer ze op zoek gaan naar haar, worden ze al snel achtervolgd door een Scream-achtige figuur. Zonder dat masker weliswaar, maar de sfeer en manier waarop de moordenaar beweegt doet erg denken aan die Scream-figuur, of zelfs aan de moordenaar uit de serie Slasher.

Je hoort het al: de film speelt lustig leentjebuur bij genregenoten. Het is in de kern dan ook niet echt een erg originele film. Het volgt de genretropen, maar weet toch een originele insteek te brengen, met een geheim genootschap van mannelijke studenten die niet te koosjere dingen doen. Maar was een tweede remake nodig? Wellicht niet. Vooral de 70's film staat goed op zijn benen. Maar overbodig kunnen we de film ook niet noemen. Er zit een bepaalde spanning in en het heeft zijn schrikmomenten. Niets baanbrekends, maar ook niet dramatisch zoals veel films in het genre en de vertolkingen vallen zowaar nog goed mee. Het is misschien niet origineel, maar het is zeker vast geen slechte film om een avondje mee te verdrijven.

Black Christmas brengt niet echt iets nieuws. De moordenaar is duidelijk geïnspireerd door Scream en Slasher, Dat is hier niet zo erg, want het is een bijwijlen een vermakelijke film en geen ongeïnspireerde kopie. Black Christmas mag bestaan, als tweede remake van de film uit 1974, en dat is al heel wat.

7/10