Blu-ray Review: Before the Devil Knows You're Dead

Genre: Thriller

Speelduur: +/- 117 Minuten

Regisseur: Sidney Lumet

Acteurs: Philip Seymour Hoffman, Ethan Hawke, Marisa Tomei, ...

Beeld: 1.85:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels, Frans Ondertitels: Nederlands, Frans

The Searchers is een uitstekend filmlabel en naast interessante nieuwe films, brengen ze met regelmaat van de klok ook oudere films uit hun catalogus opnieuw uit. Soms een interessante manier voor sommigen om films te ontdekken die ze nog niet gezien hadden. Na Dark Blue, brengen ze deze maand ook Before the Devil Knows You're Dead uit.

De film dateert al van 2007, wat alweer 16 jaar geleden is, en is de laatste film van de inmiddels betreurde Sidney Lumet. De film had een echt sterke cast destijds, met de inmiddels ook al betreurde Philip Seymour Hoffman in de hoofdrol, maar ook Ethan Hawke. De film mag dan al wat ouder zijn, het is nog steeds een voorbeeld van wat voor talenten Hoffman en Lumet in hun vak waren. De film, die gaat over twee broers in geldnood die de juwelenzaak van hun ouders overvallen, verveelt ondanks de twee uur durende speelduur geen moment. Het wordt voorzichtig opgebouwd, maar wanneer de overval mis loopt, krijgt de film een boost in tempo.

Hoffman en Hawke spelen een complementair duo, maar het is toch vooral Hoffman die de show steelt met zijn uitstekende acteerprestatie. Een acteerprestatie die nodig is, want op zich is het geen ingewikkeld verhaal en zijn de achtergrondverhalen van de personages niet erg bijzonder. Maar de acteerprestaties en de sterke regie maken het verschil in deze film, die ook na zestien jaar nog erg makkelijk overeind blijft.

Een film kan al eens makkelijk dateren, maar deze laatste prent onder de regie van Sidney Lumet blijft goed overeind. Het verhaal is simpel, maar een strakke regie en een sterke Hoffman laten de film blijven boeien.

8/10