Blu-ray Review: Beast

Regisseur: Baltasar Komakur

Acteurs: Idris Elba, Martin Munro, Leah Jeffries, Iyana Halley, ...

Beeld: 2.39:1

Taal: Dolby Atmos | Engels, DD 7.1+ | Frans, Italiaans

Ondertiteling: Nederlands, Frans, Engels, Duits, Italiaans

Extra's: Creating The Beast, Man Vs. Lion: The Final Battle, Making it Real: The Wounds, Filming in the Beast's Territory, Family Bond: The Cast of Beast, A Lion's Pride, ...

Man en dier, het is een moeilijke relatie. De hond is dan wel de mens zijn beste vriend, er zijn veel dieren die levensgevaarlijk zijn voor mensen. Beren, bijvoorbeeld, zoals we in The Revenant zagen, of zelfs die mens' beste vriend, de hond, zoals we in Cujo zagen, waarvan Beast toch wel wat inspiratie lijkt te hebben gevat.

In deze film heeft het personage van Idris Elba een moeilijke relatie met zijn dochters, na het overlijden van zijn vrouw van wie hij ging scheiden. Om dichter bij zijn dochters te komen, reist hij met hen naar de Afrikaanse wildernis, waar zijn vrouw en hun moeder vaak vertoefde. Al snel wordt het een overlevingstocht tegen een moordlustige leeuw. Een leeuw is dan wel een indrukwekkend dier, maar om er zo een verschrikking van te maken, moet je het als filmmaker heel goed brengen. Dat lukt regisseur Komakur wonderwel. Hij filmt bepaalde scènes zo, dat de spanning voelbaar is. Hij maakt gebruik van geluid en licht - of liever het gebrek aan licht - om de spanning op te drijven en de dreiging groter te maken.

De scènes waarin de leeuw aanvalt zijn dan ook indrukwekkend, en de CGI is dat ook. Althans de CGI van de leeuw. Er zijn andere CGI-momenten waar het allemaal een pak minder overtuigend is en er zelfs knullig uitziet en dat haalt je even uit het momentum die de film wel voor zichzelf weet te creëren. De film is dus wel boeiend en weet dat vast te houden. Alleen zijn er ook enkele heel domme momenten in de film. Zoals de beslissingen die de dochters soms maken. Papa zegt in de auto te blijven, en al snel gaan ze er toch uit. Dat zijn verhaaltechnisch momenten waar je personages hun nek voor kan omwringen, maar je ziet ze helaas in elke van dit soort films. Ondanks die momenten is Beast toch een coole film.

Idris Elba staat alweer heel sterk te acteren en lijkt oprecht bezorgd om zijn fictieve kinderen. Dat maakt dat het verhaal ondanks de heel grote monsterlijke leeuw, wat waarachtigheid meekrijgt. De film weet de dreiging van de leeuw enorm goed te brengen en is ondanks enkele verhalende domme dingen boeiend van begin tot eind.

7,5/10