Blu-ray Review: Batwoman - Seizoen 2

Format: Blu-ray Genre: Drama Speelduur: +/- 18 X 40 minuten

Regisseur: Holly Dale, e.a.

Acteurs: Camrus Johnson, Javicia Leslie, Nicole Kang, Meagan Tandy, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: DTS HD 5.1 | Engels, DD 2.0 | Frans Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels, Deens, Noors, Fins, Zweeds

Extra's: Villains Analyzed, Never Alone: Heroes and Allies, Deleted Scenes, Gag Reel

Het eerste seizoen van Batwoman was niet heel erg slecht, maar het kreeg toch voldoende kritieken. Ruby Rose' casting en de thema's in dat eerste seizoen zouden van Batwoman een té politiek correcte reeks maken die het hoofddoel van entertainment vergat, maar in dit tweede seizoen krijgt de reeks een nieuwe kans met een nieuwe actrice.

Nadat Ruby Rose opstapte als Batwoman omdat de werkomstandigheden haar niet bevielen, moesten de schrijvers het zien op te lossen. De eerste afleveringen tonen dat ze het op een luie manier doen. Een vliegtuig stort neer en Ryan, het nieuwe hoofdpersonage, vind het pak van Batwoman tussen de wrakstukken. Lui, en er komt niet écht een uitleg. Opeens kan zij criminaliteit bestrijden als de beste, en ze pakt het heft in eigen handen tegen de moordenaar van haar pleegmoeder. Goed, er wordt even aandacht besteed aan het feit dat ze dingen moet leren, maar het gaat allemaal wel héél erg snel. Te snel.

De reeks neemt dus niet de tijd om de dingen opnieuw goed uit te bouwen. Of dat in twee seizoenen voor het eerst te doen. Op dat vlak grijpt de reeks zijn herkansing niet. Op andere vlakken doet het dat wél. Het verhaal wordt interessanter dan het in het eerste seizoen geweest is en wat ons betreft zet Javicia Leslie een betere acteerprestatie als Batwoman neer dan Ruby Rose dat deed. Ook wordt de val van het opnieuw té PC te maken vermeden. Het is aangenamer en vooral véél meer entertainend dat het eerste seizoen. De eerste afleveringen zou je dat niet denken, omdat er op zich niet veel gebeurd, maar daarna pikt het tempo heel goed op en krijg je een veel beter tweede dan eerste seizoen.

Na de feiten is het een zegen gebleken dat Ruby Rose de werkomstandigheden te zwaar vond en opstapte. Javicia Leslie acteert beter en mag met een interessanter én minder opdringerig politiek correct verhaal aan de slag. Niet dat Batwoman opeens een topreeks is, maar het is veel aangenamer en leuker dan het eerste seizoen.

7,5/10